Frihet og muligheter for alle – også eldre!

Eldre er en mangfoldig gruppe med ulike behov, ønsker og erfaringer, som politikere gjør klokt i å lytte til. Også eldre må få sitte med avgjørelsen i sine egne liv, og oppleve reell medvirkning i samfunnet. Vi blir alle vinner av å legge til rette for at eldre kan leve frie og aktive liv.

Venstre vil sikre naturens gratis tjenester til oss mennesker; frisk luft og rent vann, mat og medisiner, naturglede og mosjon for alle, og framfor alt noe igjen til våre barn og barnebarn/kommende generasjoner.

Den 1. september skal jeg representere Venstre i debatt på Meyergården i regi av Pensjonistforbundet. Møtet er åpent for alle! Jeg er fra Rana og nr 11 på Nordland Venstres liste ved stortingsvalget. Venstre er et parti som er opptatt av et samfunn som gir frihet for den enkelte og som tar ansvar for hverandre.

Pensjonistforbundet er den største interesseorganisasjonen for eldre i Norge. Når de ønsker forhandlingsrett i trygdeoppgjøret, bør vi lytte. Når Pensjonistforbundet minner oss om at pensjonister i dag stort sett er friske og ressurssterke voksne med mange år igjen, er det vår plikt å sikre at alle har pensjoner som de kan leve av. De som ønsker og klarer å stå lenge i jobb, skal kunne gjøre det uten at det skader dem økonomisk. Alle skal kunne bo der de vil, med hvem de vil og i den boformen de ønsker.

Interesseorganisasjonene sitter på uvurderlig kunnskap som legger grunnlaget for at vi kan bygge samfunnet nedenifra og opp. Uten innspill fra Pensjonistforbundet og pasient- og brukerorganisasjonene blir den praktiske politikken irrelevant og i beste fall intet mer enn gode intensjoner.

Trygdeoppgjør er også et viktig tema for oss pensjonister. Årets oppgjør sikret full kompensasjon. Stortingets flertall sikret det beste trygdeoppgjøret på lang tid. Tror det er grunn til å takke Pensjonistforbundet for sin utrettelige innsats for resultatet.

Jeg er 77 år og midt i målgruppa for såkalt seniorpolitikk. For det første; det som er bra politikk for folk flest/ vanlige folk, er bra for oss seniorer også. Vi er like opptatt som andre folk av EØS avtalen, natur – og klimaspørsmål, økonomisk politikk, rettsstat og ytringsfrihet – og av gode skoler og barnehager fordi vi er våre barnebarns viktigste allierte….

Selv er jeg særlig opptatt av at vi tar vare på naturen slik at dyr og planter kan beholde tilstrekkelelige leveområder. En slik politikk, som også Venstre står for, sikrer naturens gratis tjenester til oss mennesker; frisk luft og rent vann, mat og medisiner, naturglede og mosjon for alle, og framfor alt noe igjen til våre barn og barnebarn/kommende generasjoner.

Eldrereformen «Leve hele livet» gir eldre større frihet og selvbestemmelse i hverdagen, og det er førende for Venstres politikk. – Det er viktigere å legge liv til årene enn år til livet. De eldre har erfaring og kunnskap, og de er en ressurs for samfunnet.

I Rana er de eldre i Venstre svært aktiv i politikken, også for de eldre. Venstre har mangeårig tillitsvalgt i Utdanningsforbundet, Dag Østerdal som leder i eldrerådet i kommunen, og vår mest erfarne kommunestyrerepresentant, Mary Ann Dahl er nestleder.

Det er ikke mange år siden eldre la tennene sine fra seg i et glass før de sovnet. Nå har de fleste egne tenner og kjemper for at tennene skal bli en del av kroppen, og at tannhelse må inn i folketrygden.

Vi blir alle eldre, og i dag lever vi lenger og holder oss friskere enn generasjonene før oss. Helsestell og medisiner blir stadig bedre. Alle skal føle seg trygge ved livets slutt, ha en hånd å holde i og bli behandlet av fagfolk med spesialkompetanse, uansett om man velger å dø hjemme eller på sykehus.

Bruk stemmeretten – godt valg!

Erling Solvang, 11. kandidat for Nordland Venstre til Stortingsvalget.