Venstres mannskap klart på Stortinget

Venstres ledertrio: Melby, Raja og Rotevatn
Venstre skal være en tydelig stemme for klimaet, for en bedre skole og for nye arbeidsplasser og grønn omstilling, over hele landet, sier partileder Guri Melby., Foto: Liv Aarberg

Venstre-leder Guri Melby blir andre nestleder i utenrikskomitéen, og Oslo-kollega Grunde Almeland får ledervervet i familie- og kulturkomitéen. Nestleder Sveinung Rotevatn blir partiets representant i finanskomitéen, med ansvar for budsjettene. Han skal også skygge arbeids- og sosialkomitéen. Abid Raja, som også er nestleder, skal sitte i utdannings- og forskningskomitéen.

– Jeg er veldig fornøyd med laget på Stortinget, og med arbeidsfordelingen vi nå har landet. Venstre skal være en tydelig stemme for klimaet, for en bedre skole og for nye arbeidsplasser og grønn omstilling, over hele landet, sier partileder Guri Melby.

Selv skal hun sitte i utenrikskomitéen, hvor hun får vervet som andre nestleder:

Kamp for arbeidsplasser og bedrifter

– Landet har nå fått en ny regjering, som går inn for å utrede EØS-avtalen. Sp er EU- og EØS-kritiske, og er i ferd med å skape stor usikkerhet rundt EØS-avtalen og dermed for norsk næringsliv. Jeg skal ta kampen for norske arbeidsplasser og norske bedrifters største eksportmarked, sier Melby.

– Samarbeid, ikke murer

Melby vil være en stemme for menneskerettigheter og internasjonalt samarbeid:

– Vi har sett sjokkerende eksempler på hvordan land går feil vei, blant annet når det kommer til ytringsfrihet og kvinners rettigheter de siste årene. Det er land som er relativt nær oss, og det er land hvor disse kampene egentlig er vunnet, hvor de må kjempes på nytt. Rundt oss ser vi også demokratier som ønsker å bygge murer, heller enn å fremme samarbeid og dialog. Venstre skal være den klare, liberale stemmen som alltid tar enkeltmenneskets side, for frihet og rettigheter, sier hun.

Oversikt: komitéplasseringene i Venstres stortingsgruppe ser slik ut:

• Partileder Guri Melby (Oslo): Andre nestleder i utenrikskomitéen
  • Nestleder Sveinung Rotevatn (Hordaland): Finanskomitéen, skygger arbeids- og sosialkomitéen
  • Nestleder Abid Raja (Viken): Utdanningskomitéen
  • Grunde Almeland (Oslo): Leder av familie- og kulturkomitéen og medlem av kontroll- og konstitusjonskomitéen
  • Ola Elvestuen (Oslo): Energi- og miljøkomitéen, skygger transport- og kommunikasjonskomitéen
  • Alfred Bjørlo (Sogn og Fjordane): Næringskomitéen
  • Ingvild Wetrhus Thorsvik (Agder): Justiskomitéen
  • André N. Skjelstad (Nord-Trøndelag): Kommunal- og forvaltningskomitéen. Skygger Helse- og omsorgskomiteen.

Venstre har også følgende roller i gruppestyret på Stortinget: Guri Melby (parlamentarisk leder), Sveinung Rotevatn (parlamentarisk nestleder) og Abid Raja (innpisker).

Venstres stortingsgruppe 2021 - 2025
Venstres stortingsgruppe 2021 – 2025