Venstre vil ha diplomatisk boikott av OL i Kina

Guri Melby
Venstre-leder Guri Melby mener regjeringens forslag til å løse strømkrisa er for lite, for sent. , Foto: Johan Malvik

– Det er på tide å gi et tydelig signal til et regime som begår systematiske menneskerettighetsbrudd mot minoriteter og demokratiforkjempere i eget land, sier Venstres leder Guri Melby. Venstre har også fremmet representantforslag om dette i Stortinget.

[Oppdatert 2.12.2021] Melby mener det er svært viktig at Norge gir et tydelig signal snarest. Regjeringen avviser imidlertid diplomatisk boikott. I Stortingets spørretime 26.11. sa kulturminister Anette Trettebergstuen at en diplomatisk boikott av Beijing-OL ikke er et virkemiddel Norge vil bruke. Også statsminister Støre har uttalt det samme.

Forslag skal behandles i Stortinget

Torsdag 2. desember presenterte Venstres nestleder Sveinung Rotevatn et forslag om diplomatisk boikott av store idrettsarrangementer organisert i autoritære stater i Stortinget. Følgende ble fremmet:

1. Stortinget ber regjeringen sikre at ingen representanter for det offentlige Norge besøker vinter-OL i Beijing i 2022.
  2. Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi som gir føringer for norsk bruk av diplomatisk boikott i forbindelse med store internasjonale sportsarrangementer organisert av autoritære regimer.

– Si ja til invitasjonen

Allerede torsdag 18. november varslet USAs president Joe Biden at USA vurderer en diplomatisk boikott av vinter-OL i Beijing.

– Dette er en tydelig invitasjon til verdens ledere om å si tydelig fra til kommunistregimet i Beijing. Denne invitasjonen skal og bør Norge si ja til. Forfølgelse av etniske og religiøse minoriteter, brudd på menneskerettigheter og nå senest den overraskende forsvinningen til den kinesiske tennisspilleren Shuai Peng, understreker betydningen av at demokratier sier tydelig fra, understreker Melby.

Bedt om regjeringens vurdering

Melby har nå bedt om en vurdering fra regjeringen, og har stilt skriftlig spørsmål til kulturminister Anette Trettebergstuen: «Vil statsråden ta initiativ til norsk diplomatisk boikott av vinter-OL i Beijing i 2022 for å sabotere regimets forsøk på å sportsvaske egne menneskerettighetsbrudd?»

– Å arrangere verdens største idrettsarrangement handler om nasjonal prestisje. Det er ingen grunn til at norske politikere skal bidra til et positivt søkelys på et regime som systematisk reduserer friheten til sitt eget folk, sier Venstres leder Guri Melby.

Hun understreker at hun ikke blander seg inn i idrettsbevegelsens egne vurderinger.
– Jeg har den dypeste respekt for idrettsutøvere som legger ned tusenvis av timer for å representere sitt eget land. Det er ikke utøverne som har bestemt av OL legges til Kina.