Kjernekraft – en klimakraft

Foto: IFE (CC BY-SA 3.0)

Kjernekraft stabiliserer strømnettet slik kull-, olje- og gasskraft gjorde det før det grønne skiftet til en lavere kostnad, lavere arealforbruk, lavere risiko og høyere kapasitetsfaktor enn fornybart. I Nord-Europa er det kaldt og mørkt på vinteren, og vi trenger stabil og rimelig bærekraftig energi også når solen ikke skinner og det ikke blåser. Ellers blir det vanskelig å få til de grønne løsningene.

Norge har i “uminnelige tider” vært en energinasjon. Det begynte med vannhjul som drev kverner og sager helt tilbake til 1300-tallet via vannkraft, med det første i Skien i 1885, til dagens olje- og gasseventyr som for Norge begynte på 1970-tallet. Tilgangen til denne billige energien har gitt Norge en stor fordel som industrinasjon.

Kjernekraft utgjør en betydelig produksjon av elektrisitet i det nordiske og europeiske kraftmarkedet, inkludert våre naboland Russland, Finland, Sverige og Storbritannia. Det er likevel omfattende skepsis til kjernekraft i mange land. Kravet om globale kutt i utslipp av klimagasser gjør likevel at kjernekraft må fortsette å spille en viktig rolle i det internasjonale kraftmarkedet.

Nå melder NVE at forbruket av elektrisk kraft vil øke mye raskere enn den planlagte utbyggingen av produksjon de neste årene vil produsere. Statnett regner med vi trenger 80 TWh frem mot 2050 når vi skal fase ut fossil energi, produsere hydrogen, lagre CO2, produsere batterier, osv. I tillegg må ny kapasitet bygges ut for å erstatte kraftverk med endt teknisk levetid. Dette, kombinert med at det bygger seg opp sterke følelser rundt høy strømpris og samarbeidet med EU, gjør at vi trenger mer elektrisk kraft. Utbygging av landbasert vindkraft har nesten stoppet helt opp.

Kjernekraft vil gi ren, sikker, billig og stabil elektrisitetsproduksjon og dermed bidra til å stabilisere markedet. Kjernekraft krever lite areal og kan gjøres naturpositiv om arealet for overflødige anlegg tilbakeføres til naturen. Samtidig gir det mange sikre arbeidsplasser i lang tid fremover, både i utviklingen og i driften.

Norge har levert nukleær spisskompetanse til verdenssamfunnet fra Institutt for Energiteknikk i mange tiår. Halden Venstre vil utvide støtten til bærekraftig energi gjennom å få på plass et “Norwegian Centre of Expertise” (NCE) for å utvikle fremtidens energiteknologier i Halden. Halden Venstre ønsker å styrke forskning og utvikling av fornybar energi, og i tillegg fortsette å utvikle relevant, nukleær kompetanse. Vi ønsker også at det utredes om Norge aktivt skal utvikle kjernekraft for å bidra til verdens energiforsyning, i tråd med FNs bærekraftsmål nummer syv: Ren energi til alle.

Vedtatt på årsmøtet i Halden Venstre, 12. januar 2022.