Venstre vil utvide abortgrensen til 18 uker

Venstres stortingsrepresentanter Sofie Høgestøl, Ingvild W. Thorsvik og Guri Melby., Foto: Bella Engh

Venstre la tirsdag fram forslag i Stortinget om å utvide grensen for selvbestemt abort til uke 18 i svangerskapet. – Dette er et valg som bør ligge hos kvinnen, og ikke i en nemnd, sier Venstre-representant Ingvild W. Thorsvik.

Thorsvik står bak forslaget, sammen med Venstre-representant Sofie Høgestøl og partileder Guri Melby. De mener det er på tide at loven endres slik at kvinnen sikres reell selvbestemmelse:

Dette er et valg som bør ligge hos kvinnen, og ikke i en nemnd

Ingvild W. Thorsvik

– Det er historisk lave aborttall, og de fleste som velger abort, gjør det veldig tidlig i svangerskapet. Vi må likevel sørge for at kvinnene som av ulike grunner tar beslutningen senere, blir møtt med verdighet og støtte. Og helt konkret må vi slutte å umyndiggjøre dem ved å flytte beslutningen fra kvinnen til en nemnd, sier Thorsvik.

Bedre oppfølging

– De fleste som søker om abort mellom uke 12 og 18 får det innvilget. Likevel må de søke om tillatelse, gjennom en nemnd. Det er et byråkratisk hinder som drar ut en ofte vanskelig prosess for kvinnen. Bare kvinnen selv kan vite hvilke beslutninger som er riktig i hennes livssituasjon, for hennes kropp, sier Melby.

Guri Melby

Venstre vil også at kvinner som vurderer abort skal få mer støtte og bedre oppfølging, men på en måte som sikrer reell selvbestemmelse.

– Mange som vurderer å avslutte svangerskapet har behov for å snakke med noen. Det kan være en tøff påkjenning for kroppen, og veldig ofte også for psyken. Det er ikke et argument for å beholde nemndene, men for å styrke støtteapparatet rundt kvinnen i tiden før og etter aborter. Både selvvalgte og spontane, sier Høgestøl.

Mer tillitsbasert ordning etter uke 18

Forslagsstillerne ønsker også å se på alternativer til nemnder etter uke 18:

– I dag skal det “særlig tungtveiende grunner” til for at abort tillates etter uke 18. Når det skjer så sent i svangerskapet, er det vanligvis fordi man har funnet ut at fosteret er alvorlig sykt. Kvinnene som opplever dette fortjener også å møtes på en verdig og omsorgsfull måte. Venstre vil se på alternativer til nemnder etter uke 18, fordi vi ønsker en mer tillitsbasert ordning, med respekt for kvinnens valg, sier Høgestøl.

Sofie Høgestøl

Lik rett til selvbestemmelse

I tillegg ønsker Venstrepolitikerne å tydeliggjøre at reglene om svangerskapsavbrudd også gjelder for fosterreduksjon.

– Kvinner som er gravide med flere fostre samtidig bør ha samme rett til selvbestemmelse som dem som bærer ett foster. Derfor bør også disse slippe å møte i nemnd, sier Thorsvik.