Oslo Venstres medlemmer ønsker at Bjercke og Vea fortsetter på topp for Venstre

Hallstein Bjercke og Marit Vea
Hallstein Bjercke og Marit Vea, Foto: Baard Salvesen

– Først og fremst viser resultatene fra våre prøvenominasjoner at partiet er fornøyde med dagens bystyregruppe og ønsker at Hallstein Bjercke og Marit Vea skal være de to fremste kandidatene for Oslo Venstre også i 2023, sier leder av Oslo Venstres nominasjonskomité, Espen Ophaug, og peker på at også nåværende bystyrerepresentant Haakon Riekeles har stor støtte blant medlemmene.

Julianne Ferskaug, som i dag er den fjerde av Venstres bystyrerepresentanter, tar ikke gjenvalg til topplassering.

– Vi i nominasjonskomiteen er glade for at Bjercke og Vea ønsker renominasjon til henholdsvis første- og andreplass på Venstres liste. Det viser at det å være politiker for Venstre er givende arbeid, noe som også kommer tydelig frem av at vi har så mange kandidater som stiller seg til disposisjon for partiet, sier Ophaug.

Blant andre kandidater som utmerker seg i de fleste bydeler er nåværende ungdomskandidat Tejn Rolland og Anna Dåsnes, som var ungdomskandidaten i 2019.

– Det er tydelig at mange i Oslo Venstre ønsker unge, liberale kandidater høyt plassert. Totalt sett gir prøvenominasjonene et inntrykk av at det er ønsket med både kontinuitet og fornyelse og at Venstre satser på å bygge nye talenter, sier Ophaug.

Ophaug understreker at nominasjonskomiteen fortsatt har et stort arbeid foran seg.

– Nå skal vi sette sammen det laget vi mener kan vinne valget i 2023 og ta Oslo i en grønnere og mer liberal retning. Vi tar selvfølgelig med oss innspillene fra bydelene i det arbeidet, avslutter han.

Oslo Venstres nominasjonskomite avgir sin innstilling 20. august. Den endelige lista på 65 navn vil bli valgt på Oslo Venstres nominasjonsmøte 3. september.

Her kan du lese alle resultatene fra prøvenominasjonsmøtene i Oslo Venstres bydelslag og sideorganisasjoner.