Ja til energistøtte til solcellepaneler i Sola

Venstre ønsker at enda flere skal kunne installere solcellepaneler på takene sine. I vårt forslag til budsjett for 2022, la vi inn midler til en låneordning med rentefrie lån som Solabuen kunne søke på. Nå ønsker vi at resten av kommunestyret blir med på å etablere en ordning som både vil bidra til økt produksjon av grønn energi samt vil sikre at de som installerer solcellepaneler kommer gunstig ut økonomisk.

Interpellasjonen:

Sola kommune har virkemidler til å bidra til økt strømproduksjon.

Det er en omfattende energikrise som nå rammer både lokalt og internasjonalt. Løsningen er todelt. Man må både bruke mindre energi, samt sikre økt produksjon av grønn energi. Her kan Sola kommune bidra.

Det bør etableres en søkbar ordning med rentefritt lån som fordeles til de som installerer solcelleanlegg i Sola kommune. Dette ville være et tillegg til de midlene man allerede kan søke om gjennom Enova sine ordninger. Med solcellepaneler på taket, ville Solabuen og næringsaktører spare både nettleie, strøm samt kunne selge overskuddsstrømmen.

Som eier i Lyse, tjener Sola kommune allerede godt på de høye energiprisene. Noen av disse midlene bør kunne gå til å finansiere de grønne lånene som skal til for at flere kan velge å installere solcellepaneler.

Forslag til vedtak:

Sola kommunestyre ber om at det fremmes en sak som ser på rammer, organisering og finansiering av rentefrie lån til etablering av solcellepaneler.

Solcellepanel på tak.