Sortland Venstre vil frita nyoppførte klimavennlige boliger for eiendomsskatt

For Venstre er det viktig at alle lokalsamfunn, også Sortland, bidrar i klimadugnaden ved å kutte utslipp. Vi vil bidra til dugnaden ved å gjøre det enklere å ta grønne valg, herunder jobbe for at nyoppførte boliger skal fritas for eiendomsskatt.

Det kommunale handlingsrommet tilsier at Kommunestyret helt eller delvis kan gi inntil 20 år fritak.

Jørn Martinussen
Lokallagsleder Sortland Venstre

BEGRUNNELSE

Egnede boliger har betydning for om folk etablerer seg og blir boende. Kommunestyret i Sortland vedtok samfunnsplanen i vår. I den er det gitt klart uttrykk for at kommunestyret anser det som viktig å styrke kommunens boligpolitikk gjennom vilje til å ta økonomisk risiko, og ved å vise sterk gjennomføringskraft.

Nå må handling følge ord!

FRITAK

Et fritak vil etter loven omfatte nye boliger (ikke fritidseiendommer) som kommer til etter at kommunen har fattet vedtak om fritak. Fritak kan gjelde i opptil 20 år fra den tiden bygget står ferdig.

Dersom det skjer en ombygning av et eldre bygg, for eksempel et næringsbygg som bygges om til boliger, vil også dette kunne omfattes av et fritak.

KLIMA OG MILJØKRAV

Kommunen må prioritere klimatilpasning. Sortland Venstre vil derfor at det det ved et fritak skal følge med strenge krav knyttet til klimagassutslipp og miljø. Vi må forberede oss på at vi vil få mer ekstremvær. Klimaendringene går raskere og blir mer intense. De fører bla. til kraftigere og hyppigere nedbør og issmelting, samt surere hav og havnivåstigning. Dette er forhold som i vesentlig grad vil kunne berøre oss som lever av havet og bor langs kysten.

Sortland Venstre vil åpne opp for at kommunen skal stille strenge krav om utslippsfrie bygge- og anleggsplasser ved private utbygginger, og krav om klima- og miljøsertifisering av alle nye bygg.

Det må være et ufravikelig krav til at data og dokumentasjon om økosystem, naturtyper og arter, påvirkning på naturmangfoldet og samlet belastning og avbøtende tiltak blir vurdert.

ØKONOMI

Noe av hensikten med forslaget om fritak for eiendomsskatt er også å stimulere til nybygging. Det er all mulig grunn til å anta at fritak for klimavennlige boliger vil stimulere til nybygging og tilflytting til kommunen.

Det er en kjensgjerning at det kan koste dyrt for kommunen å iverksette miljøtiltak som kommunen etter loven vil være forpliktet til. Dette kan vi motvirke ved å gjøre det økonomisk gunstig å ta grønne valg som resulterer i økt tilflytting, økt skatteinngang og økte rammeoverføringer fra staten.

UTENFORSKAP

I Sortland kommune er det prekær boligmangel for utsatte grupper. Bygges det nytt blir tilgangen på litt eldre og billigere boliger større, noe som kan komme de utsatte gruppene til gode. Å eie egen bolig skaper sosial og økonomisk trygghet og stabilitet, noe som er et viktig miljøterapeutisk tiltak.

For at boligmarkedet på Sortland skal bli mer dynamisk, må det bli mer økonomisk gunstig å føre opp nye boliger. Fritak for eiendomsskatt og forslaget om skattefritak for å stimulere markedet for utleieboliger som vi har redegjort for tidligere (Gratis barnehage og SFO, og skattefritak for utleie av boliger), vil være kraftfulle tiltak som i sum vil medføre at boligbyggingen skyter fart.

Vi i Sortland Venstre tar mål av oss å være en pådriver for å få plass innovative måter å utvikle et mer variert og egnet botilbud på. Dette vil vi også gå til valg på ved neste års kommunevalg.