Uttalelse: Togpendlere først!

Foto: CF Salicath/Flytoget

Viken Venstre støtter samferdselsministerens forslag om å la Flytoget AS ta over en del av regiontogtrafikken på Østlandet, gitt at Flytogets tilbud integreres med regiontogtrafikken fra 2023, slik Jernbanedirektoratet har anbefalt.

Vedtatt av Viken Venstres årsmøte 17. september 2022.

En integrasjon av dagens Flytog og regiontogene kan gi en vesentlig økning av antall togavganger i rush-retning for pendlere og flypassasjerer på Østlandet:

  • Oslo – Gardermoen: En økning fra 4 til 12 avganger
  • Lillestrøm: En økning fra 8 til 19 avganger
  • Hamar: En øking fra 2 til 4 avganger
  • Jessheim: En økning fra 2 til 4 avganger
  • Årnes: En økning fra 2 til 3 avganger
  • Asker og Sandvika: En økning fra 8 til 12 avganger
  • Drammen: En økning fra 7 til 10 avganger
  • Tønsberg: En økning fra 3 til 4 avganger
  • Spikkestadbanen: Mulighet for inntil 9 minutter kortere reisetid

Denne økningen i togtilbudet, uten vesentlige infrastrukturtiltak, må prioriteres framfor å bevare den historiske organiseringen av jernbanesektoren.

Pendlerne skal kunne reise på tvers av Vy og Flytoget, enten med billett fra Ruter eller med et utvidet billettsystem som dekker hele kollektivsystemet på Østlandet. Billettprisene for kollektivtrafikk skal gradvis reduseres.

Disse økningene vil komme i tillegg til de store tilbudsøkningene som kommer som følge av Follobanen til Ski, Ås, Moss, Mysen og Fredrikstad fra 2022 og 2028.

Venstre vil sette pendlerne foran ideologi om at ett enkelt statlig selskap, Vy, skal ha monopol på togtrafikken på Østlandet. Venstre vil støtte de faglige rettigheten og arbeidsbetingelsene til ansatte og fagorganiserte i både det statseide Vy og statseide Flytoget.