– Mette og tomme for ideer

Hallstein Bjercke og Marit Vea
Hallstein Bjercke og Marit Vea, Foto: Baard Salvesen

I dag, onsdag 21.september, kom byrådet med sitt forslag til budsjett for perioden 2023. Budsjettet som ble presentert er på til sammen 71 milliarder kroner – som er rekordhøyt.

Et av de nye tiltakene i budsjettet er innføring av fleksible billetter i Ruter. Dette er et tiltak som Venstre selv har foreslått mange ganger før.

– Det er gledelig at byrådet endelig har gått inn for fleksible billetter, slik vi i Venstre har ønsket oss lenge. Likevel synes jeg det er skuffende at det ikke gjøres noe for å gjøre det billigere for dem som faktisk reiser mest. Et månedskort skal fortsatt koste 814 kroner, og det er altfor mye, sier Venstres medlem i Miljø- og Samferdelskomiteen, Marit Vea.

I tillegg melder byrådet i dag at de heller ikke i år vil nå sine egne klimamål.

– Det har nærmest blitt en tradisjon at byrådet ikke når klimamålene sine, verken i år, om fire år eller i 2030. Klimabudsjettet som ble presentert i dag er rett og slett dyster lesing. Dette viser at vi trenger et parti i byråd som er klare til å ta klimakampen på alvor, sier gruppeleder Hallstein Bjercke.

Blant flere kutt i budsjettet, er det igjen foreslått å kuttes i skolen. I 2026 er det planlagt et skolekutt på nesten 300 millioner kroner.

– Dette er helt bak mål. Skolene melder stadig om at de trenger mer penger – ikke mindre. At byrådet igjen kutter i skolen, og fortsetter å skyve kuttene foran seg, er dramatisk, forteller Bjercke.

– Dette viser at tiden er inne for en nytt byråd i Oslo. Budsjettet vitner om et mett byråd, tomme for nye ideer. Det Oslo trenger nå er et byråd som er villige til å prioritere det viktigste først, som satser på skolen, som kutter utslipp og som tar bedre vare på de i byen vår som trenger det mest, avslutter han.