Omstillingspakke for Finnmark

Irene Dahl er leder for Troms og Finnmark Venstre., Foto: Privat

Næringskomiteen på Stortinget har i dag ferdig behandlet Venstres representantforslag om en omstillingspakke for Finnmark, og partiet har fått en samlet opposisjon med seg på flere av forslagene.

Venstre har hele tiden vært klar på at vi må gjøre alt vi kan for å svekke Putins krigsmaskin.
– Jeg er glad for at Venstre også har vist stor forståelse for våre bekymringer for arbeidsplasser i Finnmark, sier fylkesleder for Troms og Finnmark Venstre, Irene Dahl. – Disse tiltakene vil også være positive for utviklingen i hele Finnmark, legger hun til.

Næringspolitisk talsperson i Venstre, Alfred Bjørlo, er svært fornøyd med gjennomslaget:

– Det er riktig og helt nødvendig å innføre strenge sanksjoner for å svekke den russiske økonomien og landets evne til å føre angrepskrig i Ukraina, men konsekvensene av et strengt sanksjonsregime bør fordeles jevnt. Når storsamfunnet innfører tunge sanksjoner, er det viktig at de som blir hardest rammet får hjelp til å omstille seg til ny økonomisk hverdag, sier han.

– De delene av landet som er geografisk nærmest og har vært tettest økonomisk integrert med Russland, er også hardest rammet av sanksjonene. Finnmark står her i en særstilling, og derfor er det gledelig at opposisjonen på Stortinget nå er enig med Venstre og vil skjerpe satsningen på Finnmark, slår Bjørlo fast.

Forslagene som har flertall i næringskomiteen:

1. Stortinget ber regjeringen styrke innsatsen for å utvikle og profilere Finnmark som reiselivsdestinasjon.
  2. Stortinget ber regjeringen utrede rask opprustning og forbedring av havner i Finnmark.
  3. Stortinget ber regjeringen vurdere utflytting og lokalisering av egnede statlige arbeidsplasser til Finnmark
  4. Stortinget ber regjeringen utvikle en strategi for fôr-råvarer, med den hensikt å gjøre havbruksnæringen mer bærekraftig og uavhengig av import
    Forslaget skal etter planen voteres over i Stortinget 19. desember.

Lenke til forslaget.