Venstre vil ha Ukrainsk vennskapskommune.

Lego-modell av Stortinget med demonstrasjon for Ukraina. , Foto: Erik Nyman-Apelset

Venstre mener at Strand skal etablere en vennskapskommune i Ukraina.

– Venstre er opptatt av å støtte folk og myndigheter i Ukraina som akkurat nå kjemper sitt livs kamp for å sikre sitt demokrati og sin uavhengighet, sier partiets ordførerkandidat Erik Nyman-Apelset.

Krigen i Ukraina har skapt store lidelser og lagt hele lokalsamfunn i grus. Her hjemme har krigen synliggjort nordmenns solidaritet og givervilje på mange plan i samfunnet. Privatpersoner, staten og frivillige organisasjoner har donert store summer og mye utstyr. Senest denne høsten har Strand kommune bidratt med å sende mye skoleutsyr som ble overflødig på Resahaugen skole etter at nye Fjelltun skole stod ferdig.

– Venstre berømmer administrasjonens initiativ med å bidra med skoleutstyr i høst. Nå vil vi formalisere arbeidet og inngå en vennskapskommuneavtale med en kommune i Ukraina, sier Nyman-Apelset. Partiet har fått gjennomslag for følgende verbalt vedtak i posisjonens budsjett for 2023: Administrasjonen bes ta kontakt med den ukrainske ambassaden og legge fram en sak til politisk behandling med sikte på å etablere en slik avtale i 2023.