Et flott bygg har blitt enda finere

Gunnar Kvassheim

Egersund har en av landets best bevarte trehusbebyggelser. Den er det viktig å ta vare på, og å legge til rette for at husene kan settes i stand og brukes på en god måte.

Eigersund Venstre gir hvert år ut en julekrans til en huseier som har stand sitt hus i byens trehusbebyggelse på en måte som er med på å pynte byen.

Forleden overrakte overrakte lederen i Eigersund Venstre, Gunnar Kvassheim, en julekrans til Round Table i Egersund. Denne foreningen overtok Strandgaten 27 for noen år siden, og har rehabilitert huset utvendig, reparert vinduer og gjenskapt stemningen inne. Taket viste seg å være helt intakt, mens man ellers har satt sammen stilige elementer som kan være typiske for tidsånden. Det er gjort et stort arbeid som viser godt igjen.

Strandgaten 27 kalles gjerne Klubben. Klubben ble bygd som herreklubb etter engelske mønster under 1. verdenskrig av brårike egersundere fra jobbetiden da man kunne gjøre formuer på salting av sild. Arkitekten var egersunderen Ludvig Endresen som hadde sin praksis i Hamburg, men holdt seg i hjembyen på grunn av krigen. En av drivkreftene var Salmon Dyb som senere overtok eiendommen og brukte den som kontor, de senere år av Egersund Sildoljefabrikk.