Vil gi lokalt lønnstillegg til lærerne

Foto: Simen I. Vangen

Haugesund kommune har spart penger på at lærerne ikke fikk lønnsøkning fra 1.mai, men fra da streiken ble avsluttet 27.september. Samlet har kommunene i Norge spart 520 millioner på dette. Etter at Utdanningsforbundet og KS er blitt enige om at kommuner nå kan gi lokale tillegg til lærere, ønsker vi i Haugesund Venstre å gi de sparte lønnsmidlene til lærerne i et lokalt engangstillegg.

Det beste for våre elever

Lærerne har sakket akterut i lønnsutviklingen. I dag jobber 40.000 utdannede lærere med andre ting enn å være lærer, søkningen til lærerutdanningen synker, og bruk av ufaglært arbeidskraft i skolen er omfattende. Et lokalt engangstillegg på vil være et lite bidrag i å snu denne utviklingen. Flere kvalifiserte og motiverte lærer vil være til det beste for våre elever.

Spørsmål til ordføreren

Venstre har i dag sendt spørsmål til ordfører Arne Christian Mohn til bystyret 15.mars om ordfører er enig med Venstre at Haugesund kommune bør gi et engangstillegg til lærerne, og om han vil ta initiativ til at dette blir gjennomført.