Minneord: Liv Henjum

Guri Melby og Liv Henjum på Venstres landsmøte 2022
Liv Henjum og Guri Melby på Venstres landsmøte høsten 2022. , Foto: Baard Salvesen / Venstre

Liv Henjum stod engasjert på for demokratiet og for Venstre gjennom store deler av sitt liv. Det er med stor sorg jeg har mottatt beskjeden om at Liv Henjum har gått bort.

Jeg var så heldig å få møte henne på Venstres landsmøte i høst, der hun mottok æresmedlemsskap i partiet for sin livslange innsats.

Liv ble i 1995 den første kvinnelige ordføreren i Vågsøy, med en oppslutning på imponerende 37,2 prosent. Og med det fikk Vågsøy også en drivende dyktig ordfører.

Liv Henjum ble hedret under Venstres landsmøte høsten 2022, der hun mottok æresmedlemsskap i partiet for sin livslange innsats.

Liv tok kampen for kvinners plass i politikken i en tid hvor det på ingen måte var selvsagt. Hun var god til å se folk og løfte andre fram ved å gi rom til å vokse med oppgavene.
Ingen kunne drive valgkamp som Liv. Når hun stod på stand var det alltid med et stort smil, gode refleksjoner og nysgjerrighet. Hun stod på stand i time etter time, kjente alle og prata med alle, spøkte og lo. De siste ni årene bodde hun i Bærum og var aktivt med i lokallaget og i valgkamp, senest i 2021.

Liv har sittet i Venstres sentralstyre og landsstyre, og hatt en rekke ulike folkevalgte verv. Tilfeldigheter gjorde at det ikke ble en enda større nasjonal karriere i politikken, og for oss i Venstre er hun den stortingsrepresentanten vi aldri fikk. Gjennom mange tiår gjorde Liv en enorm samfunnsinnsats som folkevalgt og ombudskvinne, og som engasjert i både lokalsamfunnet sitt og i nasjonal politikk.

I Venstre har hun vært et stort forbilde. Hun mobiliserte andre til innsats og var alltid en positiv og inkluderende kraft. Og hun hadde et politisk engasjement som aldri falmet. Det gnistret av Liv til det siste.

Vi er deg evig takknemlig, Liv 💚 Våre tanker går til dine nærmeste.

Guri Melby