I sitt svar skriver Krogsæter at kommunale råd for medvirkning er regulert gjennom kommunelovens § 5-2, og at man kun skal ha eldreråd, råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne og ungdomsråd.
Men det står ingenting i denne paragrafen at om man KUN kan ha disse tre rådene; det står at man SKAL ha disse tre rådene. Ordføreren påstand i svaret om at et slikt flerkulturelt råd må opprettes som et utvalg etter kommunelovens § 5-7 er dermed direkte feil.
Kommuner som Bodø, Oslo, Arendal, Ullensaker og Moss, og fylkeskommuner som Østfold, Innlandet og Akershus har allerede slike flerkulturelle råd. I Ullensaker kommunes felles reglement for folkevalgte organer i inneværende kommunestyreperiode heter det for eksempel:
«Flerkulturelt råd er opprettet av kommunestyret i medhold av med hjemmel i lov 22. juni 2018 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) §§ 5-1, 5-7 og 5-13, som rådgivende organ for kommunen i saker som gjelder kommunes flerkulturelle befolkning og velges for inneværende kommunestyreperiode.»
Vi regner med at ordføreren kommer med et nytt svar i neste kommunestyremøte med rett opplysninger, og dermed en ny begrunnelse for eller mot et kommunalt råd for flerkulturelle innbyggere enn økonomien for et utvalg.
For som ordføreren så korrekt innleder sitt svar med: Medvirkning fra flerkulturelle innbyggere i Haram kommune er et viktig tema.
Christian Holstad Lilleng
Gruppeleder Haram Venstre