Trenger nye tiltak i rusomsorgen

Venstres Ola Elvestuen er skuffet over helseminister Strøm-Erichsens nei til heroinassistert behandling. — Det finnes ingen vidunderkur for rusavhengige, men for noen av våre tyngst belastede rusavhengige er heroinassistert behandling med oppfølging nødvendig. Det handler om mer verdighet i rusomsorgen og det handler om å redde liv, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Regjeringen har skapt store forventninger til en bedre rusomsorg, men etter mange rådslag står de uten konkrete tiltak, mener Ola Elvestuen.

Foto: Caroline Roka

Strøm-Erichsens forgjenger Bjarne Håkon Hanssen (Ap) utløste en omfattende debatt da han åpnet opp for muligheten til å bruke heroinassistert behandling som en del av opplegget i rusavvenningen. Nå avviser den nye helseministeren forslaget.

Uten konkrete tiltak
– Venstre har i likhet med Hanssen innhentet kunnskap og tatt debatten om heroinassistert behandling. På vårt landsmøte gikk vi inn for et prøveprosjekt med heroinassistert behandling for rusavhengige som har prøvd all annen behandling. Regjeringen har skapt store forventninger til en bedre rusomsorg, men etter mange rådslag står de uten konkrete tiltak. Senest i dag opplyser NRK at langt flere narkomane dør under behandling. Dette er en situasjon som vi ikke kan godta, sier Elvestuen.

Bedre rusomsorg
– Status nå er at 4000 rusavhengige står i kø for rusbehandling, sannsynligheten for at like mange vil stå i kø om et år er stor. Det er nå vi trenger nye løsninger. Vi kan ikke lenger stå å se på at rusavhengige dør i behandlingskø. Vi må få på plass den lenge lovede rusakutten i Oslo, samt en 24-timers behandlingsgaranti etter akuttavrusning. Dette vil redde mange liv, sier Ola Elvestuen.

Han etterlyser også en behandlingsgaranti innen 24 timer etter avrusning
– Vi vet at faren for overdose er størst rett etter avrusning fordi kroppen er svak. Samfunnsøkonomisk er det meningsløst å bruke store økonomiske ressurser på avrusing av rusavhengige for så å sende dem rett ut på gaten uten oppfølging, sier Elvestuen.

Flere tiltak
Venstre har også fremmet følgende forslag om en bedre behandling av de rusavhengige:

1. Venstre vil opprette et forsøksprosjekt hvor fastleger med spesiell kompetanse og interesse for ruspasienter kan gis anledning til å dele ut gratis egnet medikamentell behandling (tilsvarende Subutex, Subuxone eller lignende). Prosjektet skal overvåkes av Helsetilsynet og evalueres etter to år.

2. En rusomsorg som også behandler årsakene til rusavhengighet. Venstre vil styrke bruken av kompetanse og praktiske tiltak som bygger relasjoner innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling, og stimulere til mer individuell oppfølging innen rusomsorgen.

3. Behandling innen 24 timer etter avrusning. Venstre vil innføre en modell som sikrer at ruspasienter får time til poliklinisk eller annen behandling innen 24 timer etter avrusning. Dette er ikke en selvfølge i dag, og mange står månedsvis i kø for behandling etter avrusning.

4. Rusmedisin som spesialfelt innen helsetjenesten. Å legge til rette for at helsetjeneste innen rusfeltet blir tellende for leger til å skaffe seg spesialistkompetanse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**