Video: Lite fremtidsrettet e-moms

Regjeringen foreslår å innføre merverdiavgiftsplikt når privatpersoner bosatt i Norge kjøper elektroniske tjenester fra utlandet. Venstre mener dette er et lite fremtidrettet forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Regjeringens forslag til endringer i e-momsen er tøvete og lite fremtidsrettet forslag.

Trine Skei Grande, landstyremøte, Ullensvang, Lofthus

Foto: Jan Christian Kolstø

Lite fremtidsrettet
– Etter Venstres mening er dette rett og slett et svært lite fremtidsrettet og tøvete forslag, som vi er sterkt i tvil om lar seg gjennomføre i praksis. I stedet for å komme opp med et byråkratisk forslag som mest av alt vil være et irritasjonsmoment for norske forbrukere burde finansministeren benyttet anledningen til å slå fast at det ikke skal betales merverdiavgift ved kjøp av ebøker, sier Venstreleder Trine Skei Grande.

Lite gjennomtenkt
I det hele tatt virker forslaget lite gjennomtenkt fra Finansdepartementets side, og utløser langt flere spørsmål enn svar. I og med at det er så mye tvil om gjennomføringen av e-moms, har Venstre sendt følgende spørsmål til Finansministeren i dag:

– Hvordan skal Regjeringens forslag om å innføre mva på elektroniske tjenester kjøpt fra utlandet forstås i forhold til dagens 200-kroners regel. Er det mva på alle tjenester, eller er det bare mva på tjenester til en verdi over 200 kroner?, spør Skei Grande.

– Hvordan ser Regjeringen for seg at momsoppgjøret for kjøp av elektroniske tjenester skal foretas dersom en norsk statsborger laster ned en e-bok, film eller annen elektronisk tjeneste til sin bærbare pc, iPad, leserbrett etc mens vedkommende er i utlandet, for så å ta dette med hjem til Norge?, spør Skei Grande

Video: Skei Grande om moms på e-bøker

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**