Norges første kandidater til Stortinget valgt på super-lørdag

I Østfold og Oppland ble Norges første stortingskandidater valgt denne helgen. Lederen av nominasjonskomiteen i Oppland, Sanna Sarromaa, har ledet arbeidet som andre partier har mye å lære av. — Prosessen har skapt masse engasjement og mange nye medlemmer, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstres første kandidater til stortingsvalget i 2013 ble klare denne helgen. Først ute var Østfold (se liste), som valgte Per E. Braseth-Ellingsen (32) som førstekandidat. Noen timer senere ble Kjetil Kjenseth (44) valgt i Oppland (se liste).

Sanna Sarromaa har ledet nominasjonsarbeidet i Oppland. Her med nyvalgt toppkandidat, Kjetil Kjenseth.

Foto: Steinar Haugsvær

Nyskapende nominasjon
Sanna Sarromaa har ledet det som ser ut som den mest nyskapende valgprosessen fram mot stortingsvalget. Som et slags "politiker-idol" har Oppland Venstre stemt fram sine 8 super-kandidater via en nettavstemning. En kraftig medlemsvekst i Oppland Venstre dokumenterer den økte interessen for nominasjonen. I et åpent møte og etter tette avstemninger, ble Kjetil Kjenseth valgt til Oppland Venstres toppkandidat.

– Vinneren i dag er ikke bare Kjetil Kjenseth, men jeg synes både demokratiet og hele Venstre har tjent på den prosessen vi nå har gjennomført, sier Sarroma.

Sju superkandidater konnkurrerte om førsteplassen på stortingslisten.

Foto: Pål Helge Vorkinn

Dristig
– Dristig gjort av Oppland Venstre, kommenterer journalist i lokalavisen GD, Kjell Haugerud. – Prosessen har skapt stor oppmerksomhet lokalt, selv om modellen er litt uferdig. Det overraskende er at så mange kandidater ønsker å bli stortingskandidat, det er ikke akkurat vanlig her på innlandet, sier Haugerud.

Glad for tilliten
– Jeg er utrolig motivert for å starte på denne jobben. Vi har en tøff valgkamp foran oss, men vi har et budskap vi skal vinne valget på. Vi må flytte flere oppgaver nærmere folk, gjennom litt større og sterkere kommuner. Jeg vil også bidra til at miljø og skole blir høyt prioritert i en ny regjering, sier Venstres nye toppkandidat i Oppland, Kjetil Kjenseth.

Per Magnus Finnanger Sandsmark, Per Elling Braseth-Ellingsen og Britt Fladmark Holta.

Foto: Venstre

Østfold først ute med stortingskandidat
Østfold Venstre vant racet for å få nominert Norges første stortingskandidat. Tidligere på dagen ble Per Elling Braseth-Ellingsen (32) fra Fredrikstad nominert Østfold Venstres kandidat.

Braseth-Ellingsen har allerede toppsakene klare:
– Fullfinansiert dobbeltspor gjennom hele Østfold til Halden
– Bedre levevilkår gjennom satsing på skole.
– Målrettet tilrettelegging for ny verdiskaping i Østfold

Per Magnus Finnanger Sandsmark (22) fra Halden fikk andreplassen, og Britt Fladmark Holta (52) fra Eidsberg ble nominert på tredjeplass.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**