Venstre stoppet Lofoten-utbygging i 2003

– Venstre har stoppet oljeutbygging i Lofoten tidligere. Det akter vi å gjøre igjen, sier Venstres leder Trine Skei Grande. Allerede i 2003, mens Venstre satt i regjering, vedtok Landsstyret at partiet ikke kunne godta oljeleting i Lofoten og Vesterålen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Foto: Willy Vendeville | Dreamstime.com

- Venstre har stoppet oljeutbygging i Lofoten tidligere. Det akter vi å gjøre igjen, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

Foto: Eva Kvelland

– Lars Sponheim fikk et helt klart mandat fra landsstyremøtet. Det handlet om vi skulle fortsette i regjering eller ikke, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til NTB søndag kveld.

– Umulig å fortsette i regjering
– Det vil være umulig for oss å fortsette i regjering hvis den går inn for oljeboring i Lofoten, slo daværende partileder fast i et intervju med NTB for ni år siden.

Les også: 26.12.2012: Ønsker varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja

Det var i desember 2003 Venstres landsstyremøte vedtok en uttalelse der partiet gikk i mot oljeutbygging de sårbare havområdene. Dagen etter gikk Sponheim inn i forhandlinger om havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen skulle åpnes for oljeleting eller ikke. I potten la han regjeringsdeltakelsen. Etterpå var partilederen soleklar på at vern av Lofoten og Vesterålen var et være eller ikke være for Venstre som regjeringsparti.

Vunnet tidligere, skal gjøre det igjen
– Det har vært stortingsflertall for å åpne disse havområdene for oljevirksomhet de siste tjue årene minst. Derfor er dette kamper som må vinnes i regjering. Sammen med Kristelig Folkeparti vant vi sist, og det akter vi å gjøre igjen, sier Skei Grande til NTB.

Hun slår fast at den sikreste måten å forhindre oljeutbygging på er å bidra til at Venstre kommer i regjering. Både Venstre og KrF står fortsatt klart på standpunktene fra 2003.

– Denne miljøsaken står øverst på lista hvis Venstre på ny skal i regjeringsforhandlinger. Vi er fortsatt to partier som står sammen i denne saken. SV derimot, må helt alene stå opp mot Arbeiderpartiet og Senterpartiet, sier Skei Grande til NTB, med henvisning til SV-leder Audun Lysbakkens krav om at de to partiene må trekke sin støtte til en mulig borgerlig regjering etter valget.

Ap-ja til utredning
I Dagsrevyen fredag kveld gikk statsminister og partileder Jens Stoltenberg inn for å konsekvensutrede oljevirksomhet i de sårbare havområdene. I praksis åpning for oljeleting. Tidligere i uken gikk Aps programkomite inn for det samme.

- Det er uforståelig at Stoltenberg setter olje- og gassinteressene foran fiskeri- og turistnæringen i et område som er helt unikt, sier Ola Elvestuen.

– Det er uforståelig at Stoltenberg setter olje- og gassinteressene foran fiskeri- og turistnæringen i et område som er helt unikt, sier Ola Elvestuen.
Foto: Caroline Roka

Venstres nestleder, Ola Elvestuen, reagerte kraftig.
– Det er svært oppsiktsvekkende at han nå legger hele sin tyngde som statsminister og partileder i å gjennomføre oljeboring midt i Norges matfat.

– Det er uforståelig at Stoltenberg setter olje- og gassinteressene foran fiskeri- og turistnæringen i et område som er helt unikt. Vi vil ha varig vern av de sårbare havområdene i Lofoten, Vesterålen og Senja av hensyn til de unike fiskeriressursene og den umistelige naturen der, sier Ola Elvestuen.

Ap uten miljøtroverdighet
Elvestuen peker på at det nå er lysår fra Stoltenbergs såkalte miljøtale på Aps landsmøte i 2007, til den regjeringssjefen vi ser i 2013. I 2007 uttalte som kjent Stoltenberg følgende: "Ren luft, rent hav og en natur i balanse er blant menneskehetens mest grunnleggende fellesgoder."

– I 2013 ser vi en regjeringsleder uten for miljøtroverdighet, når han så tydelig uttaler at han prioriterer oljevirksomhet i et område der fire av verdens ti største fiskebestander gyter, understreker Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**