Bedre uten olje: Venstres Nord-Norge-alternativ

– Den fornybare framtiden i Nord-Norge har et enda større potensial enn tidligere antatt, sier Trine Skei Grande, leder i Venstre, og viser til flere rapporter som er utarbeidet for regjeringen i forbindelse med kunnskapsinnhentingen for Lofoten, Vesterålen og Senja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er et enormt potensial for økt bærekraftig verdiskaping i Nord-Norge, særlig innen fiskeri, havbruk, nye marine næringer, reiseliv, fornybar energi og mineraler.

Trine Arne Ivar i Lofoten

Venstre mener potensialet for samlet omsetning for de marine næringene kan bli i størrelsesorden 100 mrd kr i 2030 og 310 mrd kr i 2050 hvis man tar de riktige grepene allerede nå..

Den betydelig større veksten i aktiviteten medfører en vekst i sysselsettingen til om lag 23 000 ansatte i 2030 og om lag 52 000 ansatte i 2050. For 2030 innebærer dette en økning på 9 500 ansatte sammenlignet med dagens nivå.

I Nord-Norge var det i 2011 totalt 3 700 bedrifter med ca 11 300 sysselsatte innen de marine næringene, eksklusive leverandørindustrien. Den totale omsetningen var på 29 mrd kr og verdiskapingen ca 10,3 mrd kr. Sysselsettingen er klart høyest i Lofoten/Vesterålen.

Se video fra Trines besøk i Lofoten her.

Passiv fiskeriminister
Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen har uttalt sin støtte til konsekvensutredning av områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Hun var ikke tilstede ved lanseringen av Havforskningsinstituttets rapport som omhandler alternativ næringsutvikling av Nord-Norge, og den er heller ikke omtalt på departementets nettsider.

– Dette bare trist og svært skuffende. Vi har en fiskeriminister som har fått en gavepakke av en rapport i fanget som omhandler hennes ansvarsområde, men hun skygger banen og later som om rapporten ikke finnes, sier Grande.

Flere av løftene som må til for å få på plass en skikkelig vekst gjelder for utvikling av det marine området nasjonalt, mens noen er mer spesifikke for Nord-Norge.

– Det er en mengde flaskehalser som hindrer en slik utvikling av marine, fornybare næringer i Nord-Norge, men det virker ikke som om fiskeriministeren ønsker å ta tak i disse, sier Grande.

Venstre vil ta grep
For å kunne ta ut potensialet som ligger i de marine næringene i Nord-Norge trenger vi et løft ut over en jamn årlig økning i bevilgninger og innsats på dagens nivå.

– En fremtidig kraftig vekst i marine næringer forutsetter en betydelig innsats innen forskning og utvikling for å få fram nye løsninger, noe som igjen forutsetter at det satses store midler på finansiering av FoU.

Det vil også være et betydelig kapitalbehov forbundet med å kommersialisere nye løsninger.

– Tilgang til tilstrekkelig risikovillig kapital vil være avgjørende for å få til en ønsket utvikling, sier Grande, og viser til Venstres forslag om KapitalFUNN.

Tilrettelegging for økt vekst og verdiskaping i form av godt tilpassede offentlige reguleringer vil likeledes være et helt sentralt virkemiddel.

– For eksempel vil det være viktig at marine næringer blir prioritert høyt i alle forvaltningsnivåer når det gjelder bruk av kystsonen, og det gjelder spesielt de sårbare områdene i Lofoten, Vesterålen og Senja, sier Grande.

Venstre vil:

Virkemidler for fiskeri:
. Ha en helhetlig økosystembasert forvaltning
. Utvikle levendefangst og mellomlagring av kommersielt viktige arter
. Styrke bedriftenes innovasjonssamarbeid

Virkemidler for havbruk:
. Identifisere de beste områdene for oppdrett av laks og andre arter, få en struktur som sikrer optimale forhold for næringsvirksomhet og tar nødvendige hensyn til miljømessig bærekraft
. Innføre et nytt arealsystem på en måte som ivaretar legitimiteten til havbruksnæringa både lokalt, regionalt og nasjonalt
. Utvikle vaksiner og satsing på steril fisk
. Utvikle teknologiske og andre løsninger som sikrer miljømessig bærekraft
. Legge til rette for en økt produksjon av smolt i Nord-Norge og tildele flere tillatelser til å drive oppdrett

Virkemidler for biomarine næringer og nye næringer:
. Ha flere tiltak for å styrke tilgangen til “særskilt” risikovillig kapital
. Ha strammere siling og utvelgelse av mulige potensielle kommersielle ideer innen biomarine næringer
. Gi midler til å teste forskjellig arter i oppdrett og utvikle konsepter knyttet til disse
. Sette i gang pilotprosjekter med sikte på å utnytte fôrspill og næringssalter fra havbruk til dyrking av makroalger (tare) og drive Integrert Multitrofisk Akvakultur (IMTA)

Generelle virkemidler:
. Ha et løft for Nord-Norge og nordnorsk næringsliv på offentlig næringsrelevant forskningsinnsats og tilrettelegging for forskning i næringslivet
. Utvikle ordninger som er spesielt tilpasset leverandørleddet slik at man får risikoavlastning ved utvikling av ny teknologi og nye løsninger
. Stimulere til å igangsette leverandørutviklingsprogrammer, etter mønster fra oljeindustrien.
. Forenkle offentlige rammebetingelser, fokusere på å stimulere til utvikling av konkurransedyktige bedrifter
. Utvikle infrastruktur som sikrer gode transportruter mot øst og mot sør

Trine Arne Ivar i Loften
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**