Livslang læring

Venstres mål er at færre mennesker blir stående utenfor arbeidslivet fordi de mangler grunnleggende utdanning, eller fordi de ikke får muligheter til å omstille seg til nye arbeidsoppgaver. Venstre vil legge til rette for læring både i offentlig, privat og frivillig sektor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ulike tilbud må både synliggjøres og samordnes bedre enn i dag, og Venstre vil derfor ha en full gjennomgang av voksenopplæringstilbudet.

Mange som får opphold i Norge har problemer med å få arbeid fordi de mangler norskkunnskaper eller relevant utdanning. Venstre vil ha et tettere samarbeid mellom alle aktører og tiltak rettet mot voksne innvandrere, det gjelder blant annet introduksjonsprogrammet, kvalifiseringsprogrammet, arbeidstreningstiltak, organisering av praksisplasser og voksenopplæring som fører frem til eksamen. Forsøkene med å kombinere grunnleggende norskopplæring med yrkesutdanning i helsefag bør utvides til også å gjelde andre yrkesfag.

Det er utviklet et bredt fagskoletilbud i privat sektor. Fylker og kommuner bør søke samarbeid om slike utdanninger fremfor å utvikle parallelle tilbud ved egne skoler. Bransjeskolene må likestilles med øvrige fagskoler når det gjelder kompetanse.
Folkehøgskoler og studieforbund er viktige supplement til det øvrige skolevesenet. De er en viktig del av en demokratisk folkeopplysningstradisjon som bidrar til dannelse, personlig utvikling og nye perspektiver på viktige samfunnsområder og bør derfor fortsatt støttes.

Venstre vil:
•Styrke satsningen på fjernundervisning og desentralisert undervisning, blant annet desentraliserte utdanningsopplegg fra universitetene som har som formål å gi et distrikt eller en hjørnesteinsbedrift flere fagfolk.
•Bygge ut fagskoletilbudet slik at det åpnes muligheter for formell videreutdanning i flere yrkesfag gjennom et utvidet samarbeid mellom offentlig og privat sektor.
•Utvikle fleksible overganger mellom fagskole og høyere utdanning.
•Likebehandle tekniske og helse- og sosialfaglige fagskoler.
•Sikre et opplæringstilbud for alle som faller utenfor det ordinære arbeidslivet, herunder også asylsøkere.
•Forenkle godkjenningen av kompetanse fra andre land.
•Videreutvikle folkehøgskolene innenfor forutsigbare rammer.
•Styrke opplæringen til analfabeter gjennom økt statlig tilskudd.
•Fjerne aldersgrensen for retten til videregående opplæring.
•Gi tilskudd til voksenopplæring i svømming.
•Sikre studieforbundene tilfredsstillende finansiering gjennom økte budsjettrammer.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime