Det nasjonale demokratiet

Grunnloven skal regulere forholdet mellom borgerne og staten, og statsmaktene seg imellom. Grunnloven vil gjennomgå store endringer i kommende stortingsperiode, både som følge av Menneskerettighetsutvalgets forslag om å styrke menneskerettighetenes stilling i loven, og som følge av vedtatte språklige endringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre støtter en styrking av borgernes rettigheter i Grunnloven. Vi vil foreslå ytterligere styrking blant annet når det gjelder ytringsfrihet, religionsfrihet, asylrettigheter og lokal selvbestemmelse. Det er fortsatt behov for en oppdatering av Grunnlovens beskrivelse av landets styresett.

Venstre har alltid gått i bresjen for å utvide demokratiet. Stemmerett til 16-åringer vil bidra til økt engasjement og politisk aktivitet blant unge. Venstre vil øke borgernes mulighet til å påvirke personsammensetningen i valg, både gjennom stemmeseddelen og gjennom partiets nominasjonsprosesser, og sørge for at hver enkelt stemme teller mer.

De politiske partiene har store privilegier i vårt politiske system. De har kontroll over utvelgelsen av kandidater ved valg og mottar offentlig støtte. Venstre vil aldri motta gaver som det er knyttet forpliktelser til. Vi vil være åpne om hvem vi mottar støtte fra. Venstre vil være et uavhengig talerør for landets innbyggere ut fra vårt politiske og verdimessige grunnlag, ikke for organisasjoner eller bedrifter som gir økonomisk støtte.

De folkevalgte skal være folkets ombud, og det bør derfor være færrest mulig profesjonelle ombud. De ombud som gis mandat av Stortinget bør først og fremst være knyttet til grupper som ikke har den nødvendige styrke gjennom demokratiske prosesser, som Barneombudet.

Venstre vil:
•Endre Grunnloven slik at den mer korrekt beskriver styresettet i Norge og ytterligere styrker borgernes rettigheter.
•Senke stemmerettsalderen for stortings- og lokalvalg til 16 år.
•Gi velgerne adgang til å påvirke personvalg også ved stortingsvalg.
•Kreve større åpenhet om partibidrag og valgkampstøtte fra personer, bedrifter og organisasjoner.
•Ha en gjennomgang av arbeidsfordelingen mellom de folkevalgte og profesjonelle ombud.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime