Frivillighet

Frivillighet er bærende i norsk kulturliv. Det frivillige foreningslivet er kunnskapsformidler og kulturbærer, samfunnsbygger og en skole i demokrati. Venstre vil gi den frivillige sektoren vekstmuligheter ut fra frivillighetens egne vilkår og arbeide for langsiktige, trygge og etisk forsvarlige inntektskilder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ingen får så mye aktivitet ut av hver krone som det frivillige Norge. Offentlige støtteordninger må støtte opp under organisasjonenes frihet og uavhengighet og ikke bidra til å byråkratisere dem.

Ideelle organisasjoner kan være et alternativ både til offentlige tjenester og til kommersielle produsenter innenfor velferdsfeltet. De er mer fleksible enn offentlige tjenester og de er i stand til å tilpasse tjenester til individuelle behov samtidig som de ikke genererer overskudd som kommer eierne til gode. Dagens konkurranse- og anbudssystem er ressurskrevende og tar ikke hensyn til ideelle velferdsprodusenters særtrekk og potensial. Venstre vil sikre langsiktige og tilpassede rammebetingelser for ideelle velferdsprodusenter.

Venstre vil:
•Øke midlene til momskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner slik at den dekker organisasjonenes reelle kostnader.
•Øke det maksimale skattefradraget for gaver til frivillige organisasjoner.
•Øke beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner.
•Gi frivillige organisasjoner momskompensasjon for bygging og vedlikehold av kulturbygg.
•Opprettholde støtten til studieforbundene.
•Etablere en samarbeidsplattform mellom offentlige myndigheter og velferdsprodusenter i ideelle organisasjoner.
•Redusere de administrative påleggene fra staten til de frivillige organisasjonene.

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime