Må stramme inn bruken av midlertidige stillinger i Staten

Venstre vil modernisere Arbeidsmiljløoven, men setter samtidig krav til regjeringen om en innstramming av Tjenestemannsloven og harmonisering mellom denne og Arbeidsmiljøloven. – Venstre vil likestille tjenestemannsloven og arbeidsmiljøloven, og tillate midlertidig ansatte i en to års periode i alle sektorer. Hvis man har jobbet to år som midlertidig, skal man ha krav på fast jobb, sier stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Les også: Staten er versting på midlertidige ansettelser

I dagens utgave av Aftenposten går Sveinung Rotevatn i rette med den utstrakte bruken av midlertidige ansettelser i staten. Venstre mener at det er et stort problem at ansatte i staten går på midlertidig kontrakt i opp til 10-12 år og mer. Rotevatn mener regjeringen må stramme inn bruken av midlertidige ansettelser i staten og vil likestille tjenestemannsloven og arbeidsmiljøloven når det gjelder midlertidige ansettelser.

Staten er versting

Sveinung Rotevatn

Foto: Silje England

– I staten er det i realiteten fritt fram, mens det i privat sektor er strengt regulert, sier Rotevatn.

Staten er en versting når det gjelder bruk av midlertidig ansettelser: Det er om lag 18 prosent midlertidig ansatte i staten, til sammenligning er tallet for privat sektor om lag 9 prosent, skriver Aftenposten.

Venstre vil stramme inn arbeidsmiljøloven når det gjelder maksimal varighet for midlertidige stillinger fra 4 til 2 år og likestille Arbeidsmiljøloven med Tjenestemannsloven når det gjelder midlertidige stillinger. Det er et av kravene fra Venstre til arbeidsminister Robert Eriksson at han rydder opp i dette.

Håper på konstruktive regjering
Forrige uke presenterte arbeidsministeren en rekke endringer i arbeidsmiljøloven, som blant annet omfatter at arbeidsgiver skal få nye muligheter til å bruke midlertidig ansatte. Regjeringen avhengig av støtten fra Venstre for å få flertall for endringene.

– Regjeringen kan ikke drive kirsebærplukking fra programmet til Venstre. De kan ikke ta de delene av politikken i arbeidslivspolitikken som de er enig i, og få oss til å stemme for det – også droppe det andre. Spørsmålet er ikke om vi skal endre arbeidsmiljøloven, men hvordan. Jeg håper Regjeringen vil være konstruktive, sier Rotevatn.

Les også: Venstre hilser modernisering av Arbeidsmiljøloven velkommen

Støtte fra Akademikerne
Leder av Akademikerne, Knut Aarbakke, sier til Aftenposten at han heier på Venstres krav til regjeringen. Regjeringen sier de vil lette bruken av midlertidige i det private, men begrense de langtidsmidlertidige i offentlig sektor. Nå kommer de bare med svar på det første, mener han.

– Skal vi gjennomføre disse endringene, må Regjeringen vise oss resten av planen. Vi forventer at Regjeringen kommer med forslag for hvordan begrense bruken av midlertidig ansettelse i offentlig sektor. Partene i arbeidslivet er viktige. Regjeringen trenger de alliansene de kan få nå, sier Aarbakke til Aftenposten.

Les også: Utfordret Kunnskapsministeren om midlertidige stillinger

Rødgrønt svik mot midlertidig ansatte i staten
I løpet av de 8 årene de rødgrønne styrte ble det ikke foretatt innstramminger av Tjenestemannsloven.

Da Trine Skei Grande tok opp problemstillingen med utstrakt bruk av midlertidige stillinger i staten med daværende arbeidsminister Huitfeldt i 2012, ble hun avvist. Arbeidsminister Anniken Huitfeldt var ifølge Aftenposten innbitt motstander av at private bedrifter og kommunene skal få samme mulighet som staten til å bruke midlertidige ansettelser.

Trine Skei Grande.

Foto: Bård Ek

- Det er ubegripelig for meg at Regjeringen aksepterer en slik urimelighet, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til Aftenposten i 2012.

Hun var mektig lei av at daværende arbeidsminister Huitfeldt, og LO-leder Roar Flåthen, beskyldte Venstre for å rasere stillingsvernet når staten selv er en flittig bruker av midlertidige ansatte.

- Huitfeldt må feie for egen dør når det gjelder midlertidige ansettelser. Jeg vil ha et arbeidsliv med faste ansettelser og med klare grenser som beskytter arbeidstagerne. Men i motsetning til Regjeringen ønsker jeg dette i alle sektorer, sa Grande.

- I staten går folk i midlertidige stillinger i årevis. Mange får ikke boliglån, mange utsetter å få barn fordi jobben ikke er sikker nok. Vi er i ferd med å få et klasseskille på grunn av dette, sa Grande til Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**