Omkamp om Hardanger

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen forsvarer i et leserinnlegg i DT regjeringens beslutning om å bygge en ni mil lang kraftledning gjennom Hardanger og over Hardangerfjorden. Kronikken hans avfeier all kritikk. Ifølge Riis-Johansen har regjeringen ikke gjort noen feil, og monstermastene er det beste alternativet for Hardanger. Hvorfor øker da motstanden mot utbyggingen fra dag til dag?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Fylkesleder Rebekka Borsch

Foto: privat

Trikset med å vedta Hardanger-linjen i begynnelsen av juli, i det øyeblikket alle politikerne og mange velgere hadde tatt ferie, har ikke fungert etter hensikten. Sakte, men sikkert har det gjennom sommeren bygd seg opp en kraftig motstand. Til og med Ap-veteraner som Thorbjørn Berntsen og AUF har gått ut og protestert mot regjeringens planer.

Grunnen til det sterke engasjementet er at kraftlinjen i Hardanger vil gå gjennom naturområder som er av stor nasjonal verdi og som er mye brukt. Nesten hele den 90 kilometer lange strekningen går gjennom viktige friluftsområder og til dels uberørt natur uten tekniske inngrep. “Monstermaster” i Hardanger er rasering av naturperler. Det er gammeldags, det er unødvendig og det er en gedigen politisk feilvurdering fra de rødgrønne.

Riis-Johansen påstår at alle alternativene til strømmaster har blitt grundig utredet. Det stemmer ikke. Olje- og energidepartementet har gjentatte ganger understreket at det er beredskapen som er grunnen til at sjøkabel er forkastet. Kabel vil koste inntil tre milliarder mer, men departementet sier pengene ikke har vært avgjørende. Påstanden om at sjøkabel er for risikabelt, blir bestemt avvist at de fremste ekspertene på området. Regjeringens argumentasjon for luftspenn er derfor temmelig svak, siden verken tekniske eller økonomiske grunner står i veien for kabel.

Lofthus, Ullensvang, fjord, Hardanger

Foto: Erik-Jan Vens, Flickr

Venstre har tatt initiativ for å stanse utbyggingen av kraftlinjen som etter planen skal starte i løpet av høsten. Venstre-leder Trine Skei Grande har bedt regjeringen om endringer i energiloven for å sikre mer bruk av kabel i jord eller sjø ved utbygging i verdifulle naturlandskap. Venstre ønsker at energiloven også skal legge inn omsorgen for det klassiske naturvernet, for reiseliv og for de andre faktorene slik at dette blir faktorer man skal vurdere når man skal fatte slike type avgjørelser.

Venstre krever at høstens byggestart på hardangerlinjen utsettes til planene er behandlet på ny. Vi vil ha omkamp om Hardanger.

Rebekka Borsch, leder Buskerud Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**