Ja til Buskerud – nei til BTV

Venstre i Buskerud slår ring om det partiet kaller en forsterket fylkeskommune framfor å danne en storregion for Buskerud, Telemark og Vestfold. Dermed taler Venstre sine samarbeidspartnere i fylkestinget midt i mot.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre satser på en forsterket fylkeskommune -sier nei til BTV

Arbeiderpartiet vil danne en storregion og bygge videre på dagens BTV-samarbeid. Det er sannsynlig at SV, KrF og Sp havner på samme modell når fylkestinget skal uttale seg om den nye regionreformen i neste uke.

– Det er nå klart at Regjeringen ikke er villig til å overføre særlig mye makt og myndighet fra Stortinget til et regionalt nivå. Da blir det meningsløst å opprette en storregion som i praksis ikke vil ha mer myndighet enn fylkeskommunen. Det smaker av at målet er å skape en ny arena for heltidspolitikere, sier Venstres gruppeleder i fylkestinget Runolv Stegane.

Stegane frykter at opprettelse av storregioner uten nødvendig overføring av myndighet vil gi innbyggerne i Buskerud dårligere service fordi avstanden til de folkevalgte på nivået mellom stat og kommune blir større.

-Venstre vil gå motsatt veg og satser på en forsterket fylkeskommune med overføring av makt fra fylkesmannen til fylkeskommunen. Venstre sier derfor ja til Buskerud og nei til BTV, men vi er ikke avvisende til å justere fylkesgrensa der det er naturlig, sier Venstres gruppeleder.

Innlegg fra Venstres medlem i kommunalkomiteen Vera Lysklætt:

Fra Buskerud Venstres program om fylkeskommunen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**