Nettbuss Drammen fikk miljøprisen!

Miljøprisen ble gitt for deres målrettede arbeid for å bedre kollektivtilbudet og miljøstandarden på denne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Begrunnelse for årets tildeling:

Nettbuss Drammen har over en lang periode jobbet med tilrettelegging for økt bruk av buss i Drammen. Bl.a har selskapet investert i nye miljøvennlige busser som er satt i drift i Drammen sentrum og omegn. De nye bussene benytter en ny teknikk for rensing (SCR – selektiv katalytisk reduksjon) som er med på å oppfylle utslippskravene til både Euro 4 og Euro 5. Det er store utslippsforbedringer ved kjøretøy som oppfyller både Euro 4 og 5 – ikke minst gjelder dette utslipp av nitrogenoksider og partikler.

Samtidig har Nettbuss Drammen jobbet med å legge tilrette for økt bruk av buss gjennom deltagelse i UNIBUSS-prosjektet (tilrettelegging for universell utforming) og at bussjåførene gis mulighet for fagbrev som bussjåfør evt. får kundeservicekurs.

Som et resultat av dette har utviklingen i bruk av buss i Drammen en meget positiv utvikling de siste årene, og per dd benytter nærmere 15% av innbyggerene i Drammen kollektivtrafikken. Spesielt positivt er det at mange unge benytter seg av Drammens busstilbud. Totalt benytter formidable 5,5 mill passasjerer hvert år buss i Drammen, og tallet er økende.

Kvassheim, Nettbuss og Asgeir Osnes

Foto: Claus Haals

Ole Engebret Haugen (i midten) tok i mot Drammen Venstres miljøpris 2007 på vegne av Nettbuss Drammen av Gunnar Kvassheim (tv). Leder og førstekandidat Asgeir Osnes til høyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**