– Rom mellom Jens og Jensen

– Det er definitivt et rom mellom Jens og Jensen. Kursen framover skal ikke være rød, ikke blå; den skal være grønn og liberal. Det er den tredje vei for velgerne den 14. september, sa Lars Sponheim i sin tale til landsstyret i Venstre 13. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars Sponheim gav Venstres landsstyre en opptakt til valgkampen.

Foto: Christoffer Biong

– Venstre har valgt tre krevende og ikke-populistiske valgkampsaker. Men vi tror det er folk der ute som vil høre mer enn de lettvinte forenklingene. Noen må gjøre det som må gjøres, og vi har ingen tid å miste på veien mot lavutslippssamfunnet, kunnskapssamfunnet og en velferdsreform som gjør at vi klarer å løse de store omsorgsutfordringene framover.

Det sa Venstre-leder Lars Sponheim i sin tale til Venstres landsstyre og kandidatsamling i dag. Han beklaget at Høyre lefler med høyrepopulismen.

Logo, Venstre

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

ponheim tok et oppgjør med forenklingene han vet kommer i valgkampen: Jens mot Jensen, skattelette mot fellesskap, nye tomme løfter om bedre eldreomsorg og fatttigdomsbekjempelse.

Han lovet å be Kristin Halvorsen be Bondevik om unnskyldning etter forrige valgkamp, der hun sa fattigdommen kunne avskaffes med et pennestrøk, og at det bare sto på vilje.

— Nå har hun hatt fire års eventyrlig økonomisk handlingsrom, og har ikke gjennomført pennestrøket. Dette er ikke som et vanlig politisk løfte, det er et moralsk spørsmål, sa en indignert Sponheim, og lovet krafttak mot fattigdom blant barn og en bedre rusomsorg hvis Venstre får makt etter valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**