Kiwi tar seg til rette i Sætre – rammesøknad sendt i retur

Politikerne i Hurum føler seg presset av Kiwi i byggesaken i Sætre. – Nå har de gått et skritt for langt, sa Venstres Geir Stave og foreslo å legge hele saken på is i påvente av ny områderegulering av Sætre sentrum. Forslaget ble nedstemt av Frp, Høyre og en Ap-representant.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Saken om nytt Kiwibygg i Sætre var nok en gang oppe i Plan- og utviklingsutvalget 20. oktober.

Rammesøknaden fra Kiwi avviker til dels sterkt fra de dispensasjoner som er gitt tidligere. Blant annet avviker antall leiligheter fra åtte-ti i de opprinnelige planene til elleve i søknaden. Veggen mot verneverdige Sætre gård blir dermed 16 meter lang. Balkonger blir hengende på utsiden av bygningen – utenfor byggegrensen – og lekearealer er ikke avklart.

Geir Stave og Venstre er sterkt kritiske til Kiwi sine byggeplaner i Sætre.

Foto: Finn Dale Iversen

Kiwi har møtt massiv lokal motstand mot bygget pga. størrelse og plassering.

SV og V ønsket å legge Kiwi-planene på is inntil en ny regulerings- eller områdeplan for Sætre sentrum foreligger, noe rådmannen anslo ville ta et og et halvt år. Dette forslaget er i tråd med anbefalinger fra Buskerud fylkeskommune.

– Vi ønsker at vi skal ta oss det halvannet året det tar å få en ny områderegulering for Sætre på plass, sa Geir Stave og henviste til innspillene fra Buskerud fylkeskommune og Fortidsminneforeningen.

Det ble stemt over 3 forslag:

V + Sv:
Utsettelse til ny områderegulering gjennomført av hele sentrum. Nedstemt av H+AP+Frp.

AP: Utsettelse til neste møte i plan- og utviklingsutvalget da en kostnads/tids vurdering av en områderegulering skal foreligge. Nedstemt av H + FrP + Knut Sørlie (Ap, som stemte mot eget parti)

FrP: Utsettelse til KIWI har fremlagt ny søknad med nedtrappet, kortere bygg, uten balkonger, og med maks 8 leiligheter + noen justerte avstander.

Frps forslag ble vedtatt med full støtte fra Høyre + Knut Sørlie (Ap).

Les hele saken i Røyken og Hurums Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**