Flertallet i Driftsutvalget sa nei til flere flyktninger

Hurum kommune har fått en henvendelse fra IMDi om å motta 35 flyktninger i 2010. Da saken ble behandlet i Driftsutvalget 24. november var det kun Venstre og Krf som stemte for å si ja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Hender

Foto: Finn Dale Iversen

Hurum kommune vedtok i 2008 å doble antall flyktninger fra 10 til 20 pr. år. 2009 er det første året vi bosetter 20. Av de 20 som bosettes er 3 enslige, mindreårige i eget bofellesskap på Tofte.

Nasjonalt utvalg for bosetting av flyktninger har vurdert bosettingsbehovet for 2010 til å være på over 10 000 flyktninger. 1600 av disse er enslige barn og unge under 18 år.
Innstillingen fra Rådmannen foreslo å si nei til å ta imot ytterligere 15 flyktninger, totalt 35, hvorav 10 barn.

Øyvind Eriksen (Krf) og Venstres representant Gunn-Torill Homme Mathisen snakket varmt for å vise medmenneskelighet. Hva om det var ditt barn? De øvrige partier i Driftsutvalget mente Hurum har nok med å bosette de 20 som er vedtatt tidligere.

Gunn-Torill Homme Mathisen (V) stemte for å motta flere flyktninger.

Foto: Finn Dale Iversen

Homme Mathisen viste til at det store antallet flyktninger er en nasjonal utfordring og Hurum har anledning til å bidra.

– Å bo i asylmottak i lang tid er en påkjenning for både store og små. Flyktningene trenger å få normalisert tilværelsen — bli bosatt i kommunene, skape seg et hjem. Hver enkelt trenger å bli stilt krav til. Plikter og rettigheter må gå hånd i hånd. Den aller største andelen flyktninger får hjelp i sine nærområder av noen av de fattigste landene i verden. De har hjerterom og husrom, i motsetning til oss?

– Flyktninger kan bli et pluss i kommuneøkonomien. Det har Gjemnes kommune i Møre og Romsdal erfart. De har "tjent" penger på sin flyktningepolitikk, noe som har resultert i at de kommunale tjenestene til alle i kommunen kan bedres. Og de har tatt imot somaliere, som av mange blir ansett for å være vanskelig å integrere.

– Rådmannen peker på at Hurum er et pressområde på boligsiden. Ja, jeg vet vi har utfordringer i forhold til å bosette flyktningene. Da gjelder det å tenke nytt og kreativt.
Vi kan for eksempel bygge billige Husbankhus i et hyggelig tun og leie ut til flyktningene. Et annet alternativ: Dyno legger nå ut for salg de gamle arbeiderboligene ved Kongsdelene i Sætre. Disse skal være priset lavt.

– Vi kan bruke de statlige midlene som følger med flyktningene til å kjøpe arbeiderboligene, pusse de opp og leie ut leilighetene til flyktningene. På Kongsdelene ville de være nær til skole, kompetansesenteret, butikk og offentlig kommunikasjon. Bussen går tross alt hyppigere til/fra Sætre enn i resten av kommunen og det vil derfor være noe lettere for flyktningene å komme seg på jobb utenfor Hurum dersom det er aktuelt.

– Vi må legge til rette for trivsel og utvikling. Det er viktig å sette i gang synlige tiltak og bedre kontakten mellom flyktningene og lokalbefolkningen, sa venstrepolitikeren mellom annet.

Saken kommer opp til endelig behandling i kommunestyret 15. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**