Familiens Hus skal ferdigprosjekteres i 2010

En av Venstre sine viktige kampsaker er å få på plass et Familiens Hus i Hurum. I kommunestyremøtet 15. desember fikk Venstre flertall for en tilføyelse i handlingsprogrammet om at et Familiens Hus skal ferdigprosjekteres i 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Et mål ved å etablere Familiens Hus er å styrke barn og unges oppvekstvilkår.

Foto: Microsoft

Familiens Hus skal være et tverrfaglig lavterskeltilbud. Ved etablering av et Familiens Hus samler kommunen fysisk alle tjenester til familien på et sted; Helsestasjon, barneverntjenesten, fysio- / ergoterapitjenesten, PPT og psykisk helseteam. En såkalt åpen barnehage kan også legges til huset.

Familiens Hus er etablert i mange kommuner rundt om i landet. Mål for arbeidet i Familiens hus er å fremme trivsel og god helse hos barn, unge og deres familie, samt styrke barn og unges oppvekstvilkår.

Marianne Arctander brenner for Familiens Hus.

Foto: Finn Dale Iversen

– Det var et viktig og riktig vedtak og Venstre er glad for at første skritt på veien til et Familiens Hus i Hurum er tatt, sier Marianne Arctander. Hun har stor tro på denne måten å organisere tjenestene på.

— Vi har mange utfordringer når det gjelder rus, barnevern og psykiatri i kommunen vår og det jobbes intenst med å prøve å hjelpe de det gjelder.

– Å organisere tilbudet til familien på denne måten, mener jeg er framtiden. Det er viktig å kunne gå inn én dør og få den hjelpen man trenger der, sier Arctander.

Helse— og omsorgsdepartementet og Sosial- og helsedirektoratet anbefaler norske kommuner å organisere sitt helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot barn og unge etter modellen av Familiens Hus. I veilederen "Psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunene" er organisasjonsformen fremhevet som et velegnet lavterskeltilbud som kan sikre rask og helhetlig hjelp
til nevnte målgruppe.

Les om modellen for Familiens Hus her