Velkommen etter

Venstres gruppeleder Marianne Arctander ønsker de øvrige politiske partiene velkommen etter når det gjelder utviklingen i Sætre. Venstre har i flere år stått alene om ønsket om å lage en helhetlig plan for Sætre. Arctander er glad alle politiske partier omsider står samlet om å omregulere Sætre sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Marianne Arctander ønsker at kommunen skal kjøpe tomtene til Kiwi og Coop.

Foto: Finn Dale Iversen

Hun reagerer likevel på at ikke Venstre ble innlemmet i fellesforslaget til vedtak som ble lagt fram i møtet i Plan- og utviklingsutvalget 26. januar.

— Jeg syns det var både smålig og lite raust av ordføreren å ikke få med alle partier med en gang, sier hun. — Men når det er sagt, ser nå Venstre fram til en positiv utvikling i Sætre. Nå er det ikke er Kiwi som styrer, men kommunen, og det er kommunen som legger premissene gjennom å legge ned bygge- og deleforbud og omregulere sentrum.

– Kommunen har nå en gylden mulighet til å kjøpe opp tomtene til Coop og Kiwi, slik at de kan tilby en helhetlig pakke for utvikling av nærings- og boligbygging i sentrum, understreker Arctander.

Hun ønsker også at omreguleringsarbeidet omfatter hele Sætre sentrum, inkludert de tre verneverdige byggene Sætre gård, Losen og Malernes feriehjem.

I møtet i Plan- og utviklingsutvalget gikk naturlig nok Venstres Geir Stave inn for fellesforslaget. Han fikk dessuten inn et tillegg i vedtaket om å trekke Sætres befolkning og næringslivet inn i reguleringsplanarbeidet.

Vedtaket i Plan- og utviklingsutvalget:
Plan- og utviklingsutvalget vedtar med hjemmel i Plan- og bygningslovens §12-8 å igangsette arbeid med følgende to områdereguleringer:

Sætre sentrum, øst
Sætre sentrum, vest

Plan- og utviklingsutvalget vedtar videre med hjemmel i Plan- og bygningslovens §13-1midlertidig forbud mot tiltak i de to planområdene.
Det er en målsetting at områdereguleringsplanen for Sætre vest skal være vedtatt innen utgangen av 2010, og at områdereguleringsplanen for Sætre øst skal være vedtatt innen utgangen av april 2011.

Plan- og utviklingsutvalget skal være styringsgruppe for prosessen. Det skal nedsettes egne arbeidsgrupper med representasjon av politikere, kommuneadministrasjon og grunneiere. Det kan også åpnes for representasjon fra næringslivet og andre interessegrupper i arbeidsgruppene/referansegruppene.

Den praktiske utarbeidelse av områdereguleringsplanene skal gjøres av ekstern leverandør som anskaffes i henhold til offentlige anbudsregler. Rådmannen bes umiddelbart iverksette anbudsprosessen for valg av leverandør til utarbeidelse av planene.

Det er satt av økonomiske ressurser til å gjennomføre prosjekterings- og reguleringsprosessene. Om dette er tilstrekkelig for gjennomføring av en god prosess vurderes fortløpende og eventuelle behov for ytterligere ressurser fremmes i så fall som sak for formannskapet.

Det skal legges frem en egen sak for plan- og utviklingsutvalget den 2. mars som
inneholder:

Innstilling på ekstern(e) leverandør(er)
Forslag på organisering/oppnevning av arbeidsgrupper
Budsjett for planarbeidets Fremdriftsplan.
Fremdriftsplan.

Rådmannen gis fullmakt til å engasjere ekstern leverandør av til områderegulering av Sætre Vest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**