Sa ja til kultur

I budsjettforliket mellom Ap, SV og Sp fikk Venstre gjennomslag for ikke å øke semesteravgiften for Kulturskolen. Dessuten skal rådmannen vurdere praktiske og økonomiske sider ved en etablering av en filial av Hurum folkebibliotek i Sætre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Bibliotekfilial i Sætre?

Foto: Microsoft

I det som skulle blitt Hurum videregående skole var det planlagt nytt bibliotek for Sætre og omegn. Nå da skolen er skrinnlagt, får leseglade Sætrefolk ikke noe bibliotek. Det synes Marianne Arctander (V) er trist.

– Det er mange som savner et bibliotek i Sætre og synes det blir langt å kjøre til Tofte. Venstre ønsker derfor at rådmannen vurderer praktiske og økonomiske sider ved en filial i Sætre. Dette fikk vi gjennomslag for i budsjettforliket. Kommunestyret vil derfor få en sak om dette, mest sannsynlig i løpet av våren, sier hun.

Det var forslått å øke semesteravgiften i Kulturskolen med 10%, men Venstre fikk gjennomslag for å fryse avgiften på dagens nivå. Dette mener Arctander er viktig for å beholde elevene ikke minst på gruppeaktiviteter som drama og dans.

Marianne Arctander er glad for vedtaket i kommunestyret.

Foto: Finn Dale Iversen

— Dersom prisen skrus opp på slike aktiviteter der mange elever deler en lærer og det ikke er individuell undervisning, så er jeg redd mange ville sagt opp plassen i Kulturskolen. Da blir det ikke mye å spare på å sette opp avgiften.

Dette skal dessuten være et tilbud som folk flest har råd til å benytte seg av, sier Arctander.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**