Kunstgressbanen på Klokkarstua og byråkratisk sommel

Kunstgressbanen på Klokkarstua blir tema i kommunestyremøtet tirsdag 22. februar når Gunn-Torill Homme Mathisen (V) stiller spørsmål til ordføreren om dette. Venstre mener unødvendig byråkratisk sommel har satt idrettlaget Huringen i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Og bak truer inkassospøkelset.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

INTERPELLASJON TIL ORDFØREREN

Kunstgressbanen på Klokkarstua og byråkratisk sommel

Frivillige over hele Norge bidrar med uegennyttig innsats i samfunnet uten å være styrt av offentlige eller kommersielle interesser. Et aktivt organisasjonsliv og stor innsats av frivillige er en forutsetning for et levende demokrati og for lokalmiljøer med sterke sosiale nettverk.

Ildsjeler i idrettslaget Huringen på Klokkarstua har gjennom lang tid kjempet for å få på plass en kunstgressbane i kommunen. I fjor høst ble den en realitet til glede for både små og store.

Banen er bygget på kommunal grunn. Huringen pantsetter klubbhuset, kjent som Hovenga, som de eier sammen med Klokkarstua Vel og kommunen, for å kunne ta opp lån hos DnBNor og finansiere investeringen. De har fått tilsagn om lån, men byråkrati hindrer Huringen i å få utbetalt lånet. Huringen kan derfor ikke betale sine to store kreditorer og har mottatt inkassovarsel. Entrepenør Cato Hegna og leverandør av banen, Saltex, som til sammen har utestående ca kr 800 000,-, var lovet penger i november, men venter fremdeles.

Problemet er at Hovenga og den kommunale barnehagen har hatt samme gårds- og bruksnr. Hovenga og kunstgressbanen må ha nytt gårds- og bruksnr., mens kommunen beholder det gamle. Festekontrakten mellom kommunen og Huringen må så tinglyses. Denne prosessen har tatt over et halvt år. Det mener Venstre er unødvendig byråkratisk sommel.

Vi er helt avhengig av frivilliges innsats innen idrett og andre kulturaktiviteter i Hurum. Ingen får så mye aktivitet ut av hver krone som det frivillige Norge. Vi forstår derfor godt at det oppleves som svært frustrerende for de tillitsvalgte i idrettlaget Huringen når den kommunale saksgangen er så treg. Motivasjon, glød og innsatsvilje svinner hen i møtet med byråkratiet. Det har vi ikke råd til; vi trenger ildsjelene!

Spørsmålet til Ordføreren er derfor som følger:

Vil Ordføreren sørge for at denne saken får sin løsning og det raskt?

Filtvet, 16. februar 2011

Gunn-Torill Homme Mathisen