Halleluja for Nye Sætre

– Venstre er meget fornøyd etter presentasjonen av “Nye Sætre” på folkemøtet om reguleringsplan for Sætre sentrum øst. Planene inneholder alle de vesentligste elementene som folkeopinionen krevde etter forrige runde om Sætre sentrum, sier Marianne Arctander og Gunn-Torill Homme Mathisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Sætre får reguleringplan som høster lovord.

Foto: Finn Dale Iversen

Hurum kommune inviterte 30. mai til informasjonsmøte om arbeidet med regulering i Sætre sentrum – «Sætre sentrum øst». Etter presentasjonen ble det åpnet for spørsmål og kommentarerfra salen. Mange tok ordet og det ble fort klart at planen falt i god jord blant de aller, aller fleste tilhørerne.

Som det ble bemerket av enkelte både under og etter møtet:
– I motsetning til tidligere planer er det rene halleluja-stemningen her i kveld.

Venstres medlemmer var aktive debattanter; styremedlem Sigrid Normann, leder Gunn-Torill Homme Mathisen og gruppeleder Marianne Arctander holdt alle innlegg på folkemøtet foran de vel hundre frammøtte.

– Allerede i 2006 lanserte Venstre sine visjoner for Sætre. Siden den gang har vi vært en iherdig forkjemper for en helhetlig utvikling i Sætre der kommunen selv skulle legge premissene, ikke en pengesterk utbygger.

– Venstre og Sætres innbyggere bekjempet byggingen 13. etg. høyhus og 4 etg. lavblokk i strandkanten. Den massive motstanden mot planene viste seg gjennom flere hundre høringsuttalelser som ble sendt til kommunen da forrige reguleringsplanforslag forelå. Det var ingen tvil om at dette var en sak som engasjerte befolkningen og folket sa tydelig nei.

– De nye planene for Sætre Øst er nesten blå-kopi av våre visjoner nedfelt i 2006. Dette ser ut til å bli bra; bra for Sætre og bra for Hurum, sa Gunn-Torill Homme Mathisen.

Venstres visjoner for Sætre fra 2006

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**