Venstre vil ha IB-linje ved Røyken videregående skole

I sitt nye program har Hurum Venstre nedfelt at man ønsker å etablere en IB-linje ved Røyken videregående skole. IB-linjen fører fram til den anerkjente studenteksamen ” The International Baccalaureate”.
Med “IB Diploma” har du adgang til universiteter over hele verden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Utdanning, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

Hurum Venstres gruppeleder, Marianne Arctander, inviterte nylig seg selv og Tor Øyvind Andersen, IB-koordinator ved Nesbru videregående skole, til en samtale med fylkesordfører Ryberg om saken.

Ryberg tok imot på sitt møterom i fylkeshuset i Drammen, der han hadde invitert Anne Sandum, gruppeleder Ap og leder av hovedutvalget for utdanningssektoren, samt Helge Stiksrud (V), leder av hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse til å delta i samtalen. Temaet var opprettelse av en IB-linje ved Røyken videregående skole.

– Møtet var kort og informativt. Vi fortalte hva en IB-linje er, fremhevet de unike kvalitetene som tilbys og besvarte utdypende spørsmål. Det ble trukket veksler på erfaringen Buskerud fylke har fra Kongsberg videregående skole som opprettet en IB-klasse for tre år siden.

– Tonen var positiv og konklusjonen var at dette var noe Venstre kunne arbeide videre med og fremme som egen sak for fylkestinget til høsten, forteller Arctander.

Marianne Arctander brenner for IB-linje ved Røyken VGS.

Marianne Arctander brenner for IB-linje ved Røyken VGS.
Foto: Finn Dale Iversen

– Jeg har samtidig også informert fylkesordførerkandidaten til Buskerud Høyre pr. telefon om saken. Vi skal ha en mer utdypende samtale om dette på sensommeren, sier hun.

– Venstre har innsett at det er svært liten sjanse for at det blir videregående skole i Hurum.

Derfor er det naturlig å prøve å bidra til at Røyken VGS styrkes og kan tilby et allsidig undervisningstilbud til elevene, sier Marianne Arctander, og forsikrer at Venstre vil fortsette å jobbe for etablering av IB-linje i Røyken.

Fakta
Undervisningen organiseres i mindre grupper – noe som styrker miljøet og den personlige kontakten mellom elev og lærer. Undervisningsopplegget går dypere inn i hvert fag ved at eleven tar og får overlatt mer ansvar enn det som er vanlig.

I tillegg til sentrale kunnskaper gis innføring i moderne metodetenking. Det gis personlig oppfølging (tutortimer) av faglærer som har dette som en del av sin undervisningsplikt. IB gir solid språklig og faglig grunnlag for senere studier ved universiteter og høyskoler, og med en internasjonal studenteksamen blir overgangen til studier både i Norge og utlandet lettere.

Felles lærerstoff og læreplaner ved alle IB skoler i verden gir elever et felles grunnlag for menneskelig toleranse og internasjonal forståelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**