Et fysisk Familiens hus skal utredes

Muligheten for et fysisk Familiens hus i Hurum skal utredes. Det er klart etter at et forslag fra Venstres Gunn-Torill Homme Mathisen ble vedtatt av et enstemmig Driftsutvalg i går kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Barn, unge og deres familier kan få hjelp.

Foto: Microsoft

I Driftutvalgets siste møte i denne valgperioden ble det lagt fram en statusrapport for gjennomføringen av Familiens hus i kommunen. Familiens hus er organisert som et prosjekt og etter en teammodell. Tjenestene er derfor ikke samlet fysisk i et hus.

Det var etter et initiativ fra Venstre at Familiens hus-modellen ble løftet inn som en aktuell måte å organisere tjenestene til barn, unge og deres familier på i Hurum. Dette skal være et forebyggende lavterskeltilbud der man ikke trenger henvisning og familier fort får hjelp til små og store utfordringer i hverdagen.

Kontakt Familieteamet i Hurum her.

Alle tilstede var enige om at Familiens hus – modellen er et godt forebyggende tiltak og de kom med positive tilbakemeldinger til virksomhetsleder Nina Terese Riis. Riis har vært en pådriver for å få modellen på plass i Hurum.

Erfaringer fra kommuner som har alle tjenestene samlet på et sted, i et Familiens hus, er gode. De påpeker at samlokalisering stimulerer til videreutvikling av tverrfaglig samarbeid.

Gunn-Torill Homme Mathisen (V) brenner for Familiens hus.

Foto: Finn Dale Iversen

– Det var dette Driftsutvalget som fikk Familiens hus på plass og jeg syns det hadde vært fint å kunne gi politiske signaler om at man ønsker å se på muligheten for et fysisk Familiens hus. Jeg mener at dette forslaget ikke har økonomiske konsekvenser. Virksomheten selv, i samarbeid med Hurum Eiendomsselskap som har ansvaret for alle kommunens bygg, vil kunne utrede dette, sa Gunn-Torill Homme Mathisen (V).

Venstrepolitikeren fikk med seg de andre partiene på det og følgende vedtak ble fattet:

Driftsutvalget ber virksomheten i samarbeid med Hurum eiendomsselskap utrede muligheten for å samle tjenestene under et tak – i et fysisk Familiens hus.

FAKTA – FAMILIENS HUS
Målsetningen for Familiens hus er å fange opp barn og unge og deres familier tidlig og sette inn rett tiltak til rett tid slik at mer alvorlige problemer forebygges.

Familiens hus-modellen hadde oppstart 1.2.11 og hadde en planleggingsperiode fram til formell oppstart med klienter 1.4.11.

Det er etablert et Familieteam som jobber med veiledning og tiltak for familier ut fra et ressurs- og mestringsperspektiv hvor den enkelte selv deltar aktivt i sin utviklings- og endringsprosess. Familieteamet betjener hele kommunen og består av erfarne og høyt kvalifiserte fagfolk fra helsstasjon, psykisk helsetjeneste, PPT og barnevern.

Det er igangsatt tverrfaglige Oppvekstteam på hver skole og ett felles oppvekstteam for barnehagene (som også vil omfatte de private barnehagene). Oppvekstteamene har fast deltagelse fra skole, PPT, skolehelsetjeneste og barnevern.

Høsten 2011 skal det opprettes et Rusforebyggende team. Målgruppen er ungdom i alderen 13-20 år. Man vil drive oppsøkende arbeid blant ungdom på de arenaer ungdommen måtte befinne seg, både på dag- og kveldstid.

Det er videre planlagt oppstart av Foreldreressursgruppe og Ungdomsressursgruppe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**