Storfornøyd med at automasjonslinjen er reddet

Venstre gleder seg over at automasjonslinjen ved Røyken videregående skole er reddet. Det var Venstre-politikerne Ellen Lysne og Rebekka Borsch som sammen med Hurums varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen og politikere fra Høyre kjempet om å bevare linjen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstrepolitikerne Gunn-Torill Homme Mathisen og Rebekka Borsch gleder seg over at automasjonslinjen ved Røyken videregående skole likevel ikke blir nedlagt.

Foto: Finn Dale Iversen

Venstrepolitikerne Gunn-Torill Homme Mathisen fra Hurum, Rebekka Borsch og Ellen Lysne fra Røyken har fått gjennomslag for at automasjonslinjen ved Røyken videregående skole opprettholdes.

– Vedtaket som ble gjort i hovedutvalget for utdanning i fylkestinget er svært gledelig. Det var dette vi hadde håpet på da vi tok opp saken i Drammens Tidende for to uker siden. At fylkespolitikerne snur og likevel opprettholder automasjonslinjen ved Røyken videregående skole, viser at det nytter å engasjere seg tidlig. Det var lurt å gå sammen med flere politikere, også utover kommunegrensen. I denne saken har vi samarbeidet godt, uavhengig av partitilhørighet eller posisjon, sier Rebekka Borsch, fylkesleder og kommunestyrerepresentant for Venstre i Røyken.

Hurums varaordfører slutter seg til sin partikollega. – Det har vært drevet utstrakt lobbyvirksomhet og gode krefter forenet seg. Heldigvis har det båret frukter.

– Etter at planene om en egen videregående skole i Hurum ble skrinnlagt av AP og SV i fylkestinget i forrige periode, er det viktig at alle innbyggerne på Hurumhalvøya slutter opp om Røyken videregående. Dette er nå også Hurums videregående skole. Tilbudet der skal ikke reduseres, men heller videreutvikles og styrkes, sier Homme Mathisen, som også vil gi en liten honnør til de to ordførerne på halvøya for å ha stått på i saken.

– Automasjonslinjen er et viktig tilbud til ungdommen i Røyken og i Hurum. Den er også av betydning for lokalt næringsliv og etablering av nye arbeidsplasser, derfor er vi storfornøyd med at fylkespolitikerne lyttet til våre innspill, avslutter de to.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**