Klare for å se på sammenslåing

Venstre og Frp vil ha folkeavstemning om kommunesammenslåing ved stortingsvalget neste høst. Men det er mulig de må vente til våren 2014.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Begge kommunestyrene i Røyken og Hurum har vedtatt å utrede hva som vil bli konsekvensen dersom kommunene slår seg sammen. I forrige uke ble konsulentselskapet som skal bistå arbeidet valgt ut. Nå mener også Venstre i Hurum og Frp i Røyken at det haster med å komme i gang med informasjon til halvøyas innbyggere.

Varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V) er spent på resultatet av utredningen om kommunesammenslåing.

Foto: Finn Dale Iversen

— Det er viktig å se på hvordan en sammenslåing vil påvirke rammeoverføringene, tjenestenivået og tilbudet til innbyggerne. Dette arbeidet skal etter planen være ferdig i god tid før jul, sier Hurums varaordfører, Gunn-Torill Homme Mathisen (V).

Separat avstemning

Hun og varaordfører Tom Erik Hauger i Røyken Frp skulle aller helst ha sett at en folkeavstemning kunne holdes samtidig med stortingsvalget neste høst. Men ifølge Rebekka Borsch (V) som sitter i utredningsgruppen, blir det mest sannsynlig en folkeavstemning våren 2014.

— Vi har så vidt begynt å se på det og har ikke konkludert ennå. Men jeg mener det vil være lurt og mest demokratisk å ha en separat avstemning. Jeg vil tro at vi får en større valgdeltagelse, samtidig som vi ikke forhaster oss. Det er naturlig at det vil bli mer fokus på saken framfor om det blir tatt opp under stortingsvalget, uttaler Borsch.

Ingen tok tak
De siste ti årene har det kun blitt gjennomført fem kommunesammenslåinger. Men både Hauger og Mathisen tror Røyken og Hurum blir de neste til å slå seg sammen.

— Forrige gang det ble holdt folkeavstemning, var det ingen som virkelig tok tak i prosessen. Det var ingen av ordførerne eller andre høyt politisk oppe som ville snakke om en sammenslåing. Men nå føler jeg at det politiske miljøet i Røyken er veldig åpen for å ta denne diskusjonen, sier Hauger.

– Vi skal ikke gå i Jagland-fella

— Det har også vært for få gulrøtter for at man har ønsket å slå seg sammen. Men vi regner med at det blir regjeringsskifte neste år, og da kan vi håpe på bedre vilkår for å slå seg sammen, sier Mathisen.

Les mer i Røyken og Hurums Avis: Klare for sammenslåing

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**