Bolig – ikke en belønning, men en menneskerett

I kommunestyrets behandling av sak om startlån 11. desember, ble det vedtatt å øke utlånsrammen i 2013. Venstres Gunn-Torill Homme Mathisen er fornøyd med at samarbeidspartiene sto sammen om å utvide rammen til denne viktige boligsosiale ordningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Penger, økonomi

Foto: Microsoft

Hun sa dette i debatten i kommunestyret:

– Samarbeidspartiene ser utfordringen det er å skulle etablere seg i et stramt boligmarked, spesielt for unge mennesker. For de som ikke har familie som kan bidra med støtte ved kjøp av bolig, kan startlån være en mulighet for å skaffe seg egen bolig. Prisnivået på hus og leiligheter i Hurum er høyt og gir utfordringer for økonomisk vanskeligstilte.

– Målgruppen for startlån er husstander med etableringsproblemer som unge i etableringsfasen, funksjonshemmede, eldre, flyktninger og andre vanskeligstilte. Husstandens samlede situasjon og økonomi er avgjørende for om startlån blir innvilget. Målet er ikke å skape gjeldsslaver, men at alle skal bo trygt og godt.

– Alle kan faktisk søke og det er saksbehandler som gjennom regelverk og skjønn bestemmer hvem som skal få tildelt startlån. De som ikke har betalingsevne får avslag.

– NAV har behandlet 61 søknader om startlån i 2012. Disse kan vi dele i to kategorier; de som bor i Hurum på søketidspunktet og de som er bosatt utenfor kommunen. Av de som har fått avslag på grunn av at de manglet betalingsevne, så er det 8 som bor i Hurum, kontra 14 som bor utenfor kommunen. Søkere utenfor målgruppen for startlån var henholdsvis 5 fra Hurum og 4 utenfra. 3 søkere bosatt i Hurum kontra 8 fra andre kommuner, fikk beskjed om at rammene var oppbrukt uten å få sin søknad realitetsbehandlet

– Totalt fikk 16 personer innvilget startlån – seks par og tre enslige. Av disse er det 5 som bor i kommunen som fikk toppfinansiering kontra 12 bosatt utenfor kommunegrensen på søketidspunktet. En person fikk fullfinansiering og en fikk refinansiert. Begge to var bosatt i Hurum da de søkte. Av de 16 som fikk innvilget startlån er 1 pers. 25-30 år, 4 pers. var mellom 31-35, for aldersgruppen 36-40 år var det 7 personer, mens 4 personer var over 41 år.

Varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V).

Foto: Finn Dale Iversen

– Hurum kommune har pr. i dag 66 startlån til totalt ca 20 mill. Det er lite direkte tap i regnskapet. Enkelte må purres og noen får endret nedbetalingsplan, men bare to er sendt til inkasso.
Startlån er et av virkemidlene kommunen har for å bidra til at innbyggerne får mulighet til kjøpe egen bolig. Samarbeidspartiene ønsker ikke nå å øke utlånsrammen så mye som rådmannens forslag, men foreslår at den økes til 10 mill fra 6 mill. i inneværende år.

– Bolig skal ikke være en belønning — bolig er en menneskerett, understreket Gunn-Torill Homme Mathisen til slutt.

Dette ble vedtaket i kommunestyret:

PS 90/12 Hurum kommunes opptak av startlån

Kommunestyret godkjenner et nytt låneopptak på kr 10 mill. i Husbanken. Midlene skal brukes til videre utlån etter kommunens retningslinjer for startlån — jamfør økonomireglementet kap. 8.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**