Stegane: -Sigdal må slå i bordet til Statens Vegvesen og fylkeskommunen!

– Jeg har i dag blitt kjent med at Statens Vegvesen ikke har planer om en fullstendig opprustning av strekningen Foss bru til Bergerud på FV 287, til tross for at fylkeskommunen har stilt 11 millioner kroner til disposisjon i 2011. Nå må ordføreren vise handlekraft, sier Venstres gruppeleder Runolv Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det gjenstår to-tre km med svært dårlig veg fra Foss bru til Bergerud. Innbyggerne har trodd at det var planlagt å isolere de mest utsatte partiene og å utføre opprustning på samme måte som strekningene Prestfoss – Sandsbråten og Hole – Foss bru.

Totalt meningsløst

Runolv Stegane

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Det omtalte partiet består av svært ustabile masser. Da holder det ikke med grøfterensk. Det er totalt meiningsløst, sier en opprømt Stegane. Han vil ta opp saken med fylkesordfører Roger Ryberg i fylkestingets spørretimetime onsdag.

I tillegg stiller han følgende interpellasjon til ordfører Kari Ask i kommunestyrets møte i Sigdal fredag:

Sigdal må slå i bordet til Statens Vegvesen og fylkeskommunen!

Jeg har i dag blitt kjent med at Statens Vegvesen ikke har planer om en fullstendig opprustning av strekningen Foss bru til Bergerud på FV 287 i Sigdal, til tross for at fylkeskommunen har stilt 11 millioner kroner til disposisjon i 2011.

Dette er svært beklagelig, og det er nesten så jeg ikke kan tro at det er sant.
Sigdal kommune har til nå tatt opp lån og forskuttert over 65 millioner kroner i en helt nødvendig opprustning av fylkeskommunens veg. Strekningen Hole bru-Foss bru gjennomføres nå og skal åpnes i sommer.

Det gjenstår to-tre km med svært dårlig veg fra Foss bru til Bergerud. Her har fylkeskommunen bevilget 11 millioner kroner av egne midler. Innbyggerne har trodd at det var planlagt å isolere de mest utsatte partiene og å utføre opprustning på samme måte som strekningene Prestfoss – Sandsbråten og Hole – Foss bru. Noe annet vil være totalt meningsløst. Det omtalte partiet består av svært ustabile masser. Da holder det ikke med grøfterensk.

Statens Vegvesen og fylkeskommunen må få klar beskjed om at Sigdal ikke godtar dette. Er det ikke nok midler til skikkelig opprustning, må pengene skaffes ved omprioritering. Det må skje nå! I motsatt fall bør de ansvarlige stå med en flau smak i munnen når de skal åpne strekningen Hole bru – Foss bru seinere i sommer.

Spørsmål til ordføreren:
1) Hva vil ordføreren gjøre, helt konkret, for å få Statens Vegvesen og fylkeskommunen til å ta til fornuft?

2) Vil ordføreren umiddelbart ta initiativ til et hastemøte mellom kommunen, Statens Vegvesen og fylkeskommunen?

Prestfoss 14.06.2011

Runolv Stegane, gruppeleder Venstre