La frem plan for å fjerne russcenen i Nygårdsparken

I dag la Venstre frem sine lokale og nasjonale tiltak for å fjerne den åpne russcenen i Nygårdsparken. — Bare ved at Bergen og staten løfter sammen kan vi løse dette problemet til det beste for både de rusavhengige og beboerne på Nygårdshøyden, sier nestleder i Venstre Terje Breivik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kommentator Frode Bjerkestrand fra Bergens Tidende deltok på møtet. Du kan lese Bjerkestrands kommentar i BT her.

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

Sammen med Erlend Horn, gruppeleder for Venstre i Bergen, la han frem tiltakene i lokalene til Bergensklinikkene foran en rekke rusorganisasjoner, fagfolk og beboere i området. Målet var å få rusomsorgen frem på dagsorden i den pågående stortingsvalgkampen.

-Det er all grunn til å være ydmyk i møtet med disse vanskelige problemstillingene. Situasjonen for rusavhengige i Norge i dag taler dessverre for seg selv. Vi ligger i Europatoppen i overdosedødsfall per innbygger og Nygårdsparken har vært en åpen russcene helt tilbake til 1960-tallet. Da må vi kunne slå fast at dagens politikk har feilet, sier Breivik.

Blant tiltakene Venstre vil innføre nasjonalt er en 24-timers behandlingsgaranti etter avrusing.

-Dette ønsker vi for å sørge for at alle som ønsker rusfri behandling skal få det med en gang de er klar for det, ikke tre eller seks måneder senere som situasjonen ofte er i dag. Anslagsvis 3 000 mennesker står i kø for behandling i dag, og det er en uakseptabel situasjon, sier han.

Horn3

Foto: Mathias Fischer

Heroinbehandling
Venstre tar også til ordet for å ta i bruk heroinbehandling for de aller tyngste brukerne der all annen behandling har vært mislykket.

-Erfaringene fra blant annet Sveits, Tyskland og Danmark taler sitt tydelige språk. Nyrekrutteringen av nye heroinavhengige har gått kraftig ned, det samme har kriminaliteten. Det gir også denne gruppen mulighet til etterlengtet stabilitet i livet som henger tett sammen med økt livskvalitet og verdighet, sier Horn.

Han har i bystyret i Bergen tatt til ordet for at kommunens handlingsplan for å redusere åpne russcener må bli enda mer offensiv, blant annet oppretting av et brukerrom der rusavhengige kan innta stoffene i trygge omgivelser med kompetent helsepersonell tilstede.

-Det har ikke vært et eneste overdosedødsfall i noe brukerrom noe sted i verden. Det redder med andre ord liv, og det er helt utrolig at det konservative byrådet i Bergen ikke tar til seg dette, sier han.

Horn besøkte selv Zürich i fjor for å høre om erfaringene fra hvordan de løste 1990-tallets mest kjente åpne russcene, Platzspitz Park. Det er på bakgrunn av disse erfaringene han og Venstre baserer sin plan på.

-Når ulike tiltak som møter den enkelte rusavhengiges behov er på plass og bygget ut, må politiet og helsearbeidere oppsøke parken, informere om tilbudene, og om nødvendig følge dem til disse. Når dette er på plass er det ingen grunn til at vi lenger skal akseptere åpne russcener, og da må politiet gjøre en aktiv jobb for å unngå at bruk av narkotika skjer på offentlige steder som Nygårdsparken. Det skal i så fall skje på brukerrommet, sier han.

Rusomsorg

Foto: Mathias Fischer

Her er alle tiltakene Venstre foreslår:

Kommunalt nivå
• Opprette brukerrom. I første omgang i Strax-husets lokaler, men også flere plasser dersom det er nødvendig. Her skal det også legges til rette for røyking av heroin.

• Opprette mottaks- og oppfølgingssentre i Årstad, Fana og Åsane så raskt som mulig. Disse bør inkludere en lavterskelutdeling av metadon og subutex etter modell fra LASSO-prosjektet i Oslo (legemiddelassistert skadereduksjon)

• Sørge for tilpassede boliger for alle rusavhengige som trenger det. Utfase bruk av hospits til fordel for egnede botilbud

• Styrke lavterskel arbeidstilbud, som Dagsverket og Klosterhagen hotell, i tett økonomisk samarbeid med staten

Statlig nivå

• Innføre en 24-timers behandlingsgaranti etter endt avrusning. Dette fordrer nok midler til sektoren (offentlig, privat og ideell) for å sørge for at ingen skal vente mer enn 24 timer på påbegynt behandling dersom de er motivert for det.

• Opprette tilbud om heroinbehandling, i første omgang i Bergen og Oslo, der rusavhengige som ikke responderer på tradisjonell LAR kan motta heroinbehandling.

• Endre sprøyteromsforskriften slik at alle typer narkotiske stoffer tillates på brukerrommet.

• Kopiere Portugals narkotikareform der brukerne får tilbud om hjelp, fremfor straff.

• Styrke Narkotikaprogrammet med domstolskontroll slik at flere rusavhengige kan få behandling i stedet for fengsel når de begår kriminelle handlinger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**