Lut lei statlig styring

I kveld møter Julie Andersland kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete til debatt om lokaldemokrati. I den anledning har BT intervjuet Julie om lokalt selvstyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Julie_Andersland_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

– Kommunene må få større frihet til å avgjøre saker lokalt. Vi må fortsatt ha klageinstanser, men flertallet må få styre. Vil en kommune ha mange parkeringsplasser i sentrum, så må de selv få bestemme det. Lokalpolitikerne må få større makt innenfor loven. Tar de dumme avgjørelser blir de neppe gjenvalgt, sier Andersland.

– Mitt inntrykk er at politikere skifter ham når de går fra lokalpolitikk til å havne på Stortinget eller i regjeringen. Jeg tror likevel Navarsete er enig med meg og Venstre i at vi får et langt mer spennende lokaldemokrati om mye mer blir avgjort lokalt.

Vil ha lokal skatt
Hvorfor kan ikke kommunene velge å heve eller senke alle typer skatter for dem som bor i kommunene? Dagens innkrevingssystem for skatt er også rotete. Kemneren har både en kommunal og en statlig hatt. Hvorfor kan ikke all skatteinnkreving skje lokalt?

Les hele intervjuet i papirutgaven av Bergens Tidende 10. november.

Lokal skatt, øremerking, regulering, valgdeltagelse og mange andre problemstillinger blir tema når Bergens Tidende i samarbeid med Studentersamfunnet i Bergen inviterer til debatt i Det akademiske kvarter (Rom: Tivoli) torsdag 10. november kl. 19. I panelet sitter Julie Andersland, Liv Signe Navarsete, Jette Christensen og Sjur Holsen. Bergen Venstre anbefaler alle medlemmer og interesserte å delta, og å møte opp tidlig, da dette sannsynligvis blir en debatt hvor det er langt mellom de ledige stolene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**