Dyrevern nedprioriteres

Det er dugnadsånd som dette som gjør at Dyrebeskyttelsen tross alt kan klare seg, sier gruppeleder for Venstre Julie Andersland, etter at det ble tatt et privat initiativ til en artistgalla til inntekt for et «dyrenes hus» på Tertnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Her finner du Prosjekt Dyrenes Hus på Facebook.

Julie_Andersland_helfigur_2011

Foto: Tor Blaha

Like før påske fikk Dyrebeskyttelsen Norge avdeling Bergen og Hordaland tilbud om å overta gamle Tertnes skole for å bygge et «dyrenes hus» for hjemløse dyr i Bergensområdet. Kjøpesummen blir symbolsk, men det kreves likevel omfattende investeringer før det gamle og delvis forfalne bygget kan tas i bruk. Nå får de uventet støtte fra to ildsjeler.

Planlegger artistgalla
— Artistgallaen blir en veldedig gallakveld hvor jeg og min kompanjong Iben Bergstrøm er mprosjektansvarlige, sier Susanne Yndestad Svendsen.

— Vi er rett og slett to engasjerte jenter som nå håper at vi på kort tid skal klare å vekke dugnadsånden i bergensfolket og få samlet inn midler til byggingen av dette huset for hjemløse dyr. For å klare dette er de helt og holdent avhengig av å nå ut til både bedrifter og privatpersoner i området.

— Vi sitter nå dag og natt og jobber med prosjektet for å få tak i sponsorer og artister som er villige til å støtte denne saken.

Dyrevern nedprioriteres
Artistgallaen vil bli holdt mandag 30.april i Grand Selskapslokaler, og så langt er det klart at det blir både opptredener fra lokale artister og barnekor og auksjon med en egen kleskolleksjon laget spesielt til formålet. Kveldens konferansier blir Terje Schøder (Great Garlic Girls).

— Dette er en sak til ettertanke, sier Andersland. Folk gir mye tid og mange penger til en god sak som dette, men dyrevern får nesten ingen støtte fra det offentlige. Det er ikke mange andre som hadde funnet seg i en så systematisk nedprioritering som det Dyrebeskyttelsen opplever. Vi som politikere skal være veldig forsiktige med å sette grupper og saker opp mot hverandre, men det er ikke til å komme fra at de som skriker høyest ofte får mest.

Les hele saken på side 9 i Åsane Tidende tirsdag 17. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**