Laksevågs interesser

Lisbeth Iversen snakker pent om dialog, men fortsetter å nedprioritere Laksevåg bydel, skriver leder i Laksevåg Venstre, Trond Wathne Tveiten i dette innlegget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Trond Tveiten

Foto: Tallak Rundholt

Før jul fikk jeg den interessante opplevelsen å være på et folkemøte som omhandlet fremtiden til Indre Laksevåg. Det at byråd Lisbeth Iversen hadde satt av tid til å komme og møte lokalbefolkningen å svare på spørsmål var positivt, men jeg syntes at hennes opptreden og dårlige unnskyldninger var til tider pinlige.

Greit ikke å ha svar, men hun viste heller ingen tegn til å ta ansvar for utviklingen i bydelen og heller ikke det faktum at byrådet ikke har løftet en finger.

Stadig vekk henviste hun til flertallet i bystyret, noe som er interessant siden flertallet i bystyret består av hennes egent parti KrF, Høyre og Frp. Når undertegnede nevnte det for henne ble hun unnvikende og refererte til forretningsutvalget som også utrolig nok hennes egne parti har flertall i sammen med Frp og Høyre.

Hvis du trodde at de dårlige unnskyldingene tok slutt her så fikk publikum seg enda en overraskelse når hun kom med unnskyldningen om at hun var ny i sin byrådspost. Det kan godt være, men Lisbeth Iversen har faktisk sittet som byråd i de to forrige byrådene også.

Problemene på Laksevåg er ikke av nye dato, så godeste Iversen har hatt all mulighet til påvirke byrådet i riktig retning, noe hun ikke har gjort . Når undertegnede satt i bydelstyret skulle jeg i en anledning skulle leverte skriftlig spørsmål til byrå Iversen. Det skulle vise å være lettere sakt en gjort, fordi det tok det godt over et halvt år før kom et svar. Da svaret kom viste seg å være så utydelig at det nærmest sa ingenting. Når undertegnede purret og ønsket klargjøring så kom det ikke noe nytt svar.

Om dette ikke var nok så satt faktisk KrF med lederen i bydelstyret som FrF i byrådet var med å nedlegge.

Dokken sett fra Laksevåg

Foto: Venstre

Bydelstyret kunne faktisk komme med merknader til budsjettet, noe som ble gjort hvert år. Disse ble som vanlig ikke fulgt opp av byrådspartiene på noen som helst måte. Kritikk mot noen byråder kom heller ikke på tale, siden krf allerede hadde flertallet med seg i bydelstyret også. På den måten kunne byrådet gjøre hva de ville i bydelen og være klar på at de slapp unna enhver kritikk takket være sine lojale tinnsoldater.

Lisbeth Iversen snakket pent om dialog, men det som har skjedd i bydelen som hun selv er medansvarlig for det ville hun ikke høre noenting om. Jeg håper Lisbeth Iversen i fremtiden mener noe med de ordene hun sa om dialog, men av erfaring så tror jeg at vi i løpet av året må ha et nytt folkemøte der vi må høre de samme løftene og ansvarsfraskrivelse som sist. Jeg ønsker byrådet til slutt lykke til, for dere kommer til å trenge det. Vi i Laksevåg Venstre vil gjøre vårt for at bydelens interesser blir ivaretatt.

Trond Wathne Tveiten
Leder Laksevåg Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen tirsdag 17. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**