Redder Bergen Handelsgymnas

Torsdag foreslo Venstre at Bergen kommune i sin høringsuttalelse skal gi klar beskjed til fylkeskommunen: Vi vil ikke legge ned BHG. Med stemmer fra Frp og Høyre fikk forslaget flertall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Idun Bortne

Foto: Tor Blaha

Komité for oppvekst behandlet torsdag byrådets forslag til høringsuttalelse til den mye omtalte skolebruksplanen for Hordaland fylkeskommune. Planen foreslår blant annet å legge ned Bergen Handelsgymnas, noe byrådet med skolebyråd Harald Victor Hove (H) i spissen ville støtte. Flertallet i komiteen ville det annerledes.

– Jeg er glad for at Frp og Høyre valgte å snu og støtte vårt forslag om å bevare BHG, sier Idun Bortne, som representerer Venstre i oppvekstkomiteen.

Sammen med stemmene til Høyre og Frp, fikk Venstres forslag 6 stemmer. 5 komitémedlemmer (Arbeiderpartiet, KrF og Rødt) støttet ikke forslaget.

– Det er et knapt flertall, men jeg håper det holder frem til bystyremøtet 17. september. Bergens stemme bør veie tungt når fylket skal behandle saken.

Å bevare BHG er de neste endringen Bergen vil gjøre i planen som er lagt frem fra fylket. Bortne håper derfor det veier tungt.

– Men ingenting er avgjort. Oppvekstkomiteen binder heller ikke Høyre og Frp i bystyret. Jeg krysser fingrene for at de støtter oss også 17. september.

28. august lanserte Venstre forslaget om å bevare BHG. Også leder i Bergen Unge Venstre, Mathias Fischer, har skrevet om saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**