Tomme sykkelløfter

Bergen Venstre har ikke tro på byrådets sykkelsatsing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Andersland ute 1

Foto: Mathias Fischer

— Byråden tar selvkritikk og lover at alt skal bli mye bedre. Det blir det ikke, sier gruppeleder Julie Andersland i Venstre, som sammenligner lovnadene fra byrådet med ett nyttårsforsett.

Filip Rygg uttalte onsdag til BA at byrådet satser på sykkel, til tross for Bergens bunnplassering i den nasjonale undersøkelsen til Syklistenes Landsforening. Byråden snakker blant annet om 100 millioner i årlige investeringer til sykkeltilrettelegging.

Andersland har liten tro på at de økte investeringene kommer til nytte.

— Økte ressurser er bra, men det hjelper ikke hvis ikke pengene blir brukt. I fjor klarte man ikke bruke opp pengene avsatt i Bergensprogrammet til sykkeltiltak, sier Andersland, som mener at byrådet motarbeider en god sykkelpolitikk.

— Byrådet sier de har ambisiøse planer for sykkel, men de stemmer konsekvent ned forslag fra Venstre om å legge bedre til rette for syklister. Det holder ikke å love gull og grønne skoger, avslutter Julie Andersland.

Fjerde dårligst
Syklistenes landsforbund har foretatt en landsomfattende undersøkelse for å kartlegge hvordan landets byer er tilrettelagt for syklister.

— Vi har spurt syklistene selv om å vurdere sin egen by. Vi har spurt om sykkelparkering, vintervedlikehold, hvor sammenhengende sykkelveinettet er, fremkommelighet og generelt om sykkeltilbudets infrastruktur. Totalt fikk syklistene elleve spørsmål, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenenes landsforbund.

Undersøkelsen er gjort i landets 30 største byer, og Bergen kommer på 27. plass. Haugesund, Moss og Ålesund er de eneste som er verre, med Ålesund på en desidert sisteplass.

Les hele saken på BA.no her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**