Velbegrunnet mistillit

I dette leserinnlegget svarer alle gruppelederne for opposisjonspartiene i Bergen på et debattinnlegg fra Høyres Ragnhild Stolt-Nielsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Demokrati_Bergen

Foto: Mathias Fischer

Det er et trist og velkjent faktum at alt for mange barne- og ungdomsskoler i Bergen ikke har god nok bygningsmessig standard. Monica Mælands byråd har i sine prioriteringer, over tid, ikke gjort det som kreves for å gi barn og unge i Bergen det skoletilbudet de har krav på.

Byens regjering (byrådet) har heller ikke gitt bystyret all relevant informasjon det skulle hatt om tilstanden i bergensskolen. Høyres gruppeleder Ragnhild Stolt-Nielsen skriver i BA 25. oktober 2012 at hun mener opposisjonens mistillitsforslag mot byrådsleder Monica Mæland (H) er dårlig fundert. Det er selvsagt hennes oppgave å si dette, som byrådets våpendrager i bystyret. Mer forunderlig er det at når hun kritiserer en samlet opposisjon, gir hun faktisk en vesentlig begrunnelse for hvorfor mistillitsforslaget er fremmet.

Mangelfull oppfølging
Politisk uenighet er i seg selv ikke grunnlag for å fremme mistillitsforslag. Men mistillitsforslaget handler om at byrådet ikke har gjort det som bystyret enstemmig vedtok i 2006. I tillegg har ikke byrådet gitt den informasjon det skulle om utviklingen etter 2006 og det faktum at skoleforfallet har økt de seneste årene.

Da fokuset ble rettet mot det store etterslepet i skolevedlikeholdet ved årsskiftet 2011/2012, resulterte dette i en rekke spørsmål fra opposisjonen. Det ble avholdt en høring om skoleforfallet i mars 2012. Bakgrunnen for dette var at det nå kom frem opplysninger om at vedlikeholdsetterslepet ved skolene var mye større og verre enn byrådet tidligere hadde hevdet. Dette er informasjon som byrådet har holdt tilbake fra 2006 og frem til i dag.

Ragnhild Stolt-Nielsen påstår at byrådet har overholdt sin informasjonsplikt og viser til protokoller fra politiske møter. Men dette er jo informasjon som byrådet skulle gitt oss fortløpende og uoppfordret i årene etter de enstemmige vedtakene i 2006 om å ruste opp bergensskolen. Det er media og opposisjonen i bystyret som har måttet grave frem denne informasjonen, blant annet gjennom å stille spørsmål og kreve svar.

Andersland3

Foto: Mathias Fischer

Mangelfull informsjon
Hadde vi fått informasjonen da vi skulle ha fått den, hadde det ikke vært grunnlag for alle de spørsmål vi har stilt i 2012 eller for den åpne høringen om skoleforfallet i mars 2012.

Denne informasjonen skulle vært gitt av byrådet i de enkelte års budsjetter, årsmeldinger, byproposisjoner og skolebruksplaner. En gjennomgang av disse viser tydelig at byrådet, med Monica Mæland i spissen, har latt være å oppfylle sin informasjonsplikt.

Så misforstår Ragnhild Stolt- Nielsen også fullstendig når det gjelder skolebruksplanen. Bakgrunnen er at planen fra 2006 ga en god oversikt over tilstanden i bergensskolen. Dette resulterte i en enstemmig plan for å ruste opp skolen. Det har vist seg at dette ikke ble fulgt opp av byrådet. I skolebruksplanen for 2010 var tilstanden beskrevet som bedre enn i 2006. Informasjonen vi har fått nå i 2012, etter en rekke spørsmål, høring og medieoppslag, viser at dette ikke er tilfellet. Situasjonen har faktisk blitt mye verre i løpet av de siste fem årene.

Mangelfull skolebruksplan
Bystyret fattet dermed beslutningen om den nye skolebruksplanen i 2010 på et feilaktig grunnlag. Ei heller står det i skolebruksplanen fra 2010 at oppussing og rehabilitering av blant annet Varden, Landås og Alvøen skoler skal utgå og at disse skolene fortsatt skal forfalle. Ja, byrådet burde faktisk ha informert bystyret på eget initiativ når de fikk vite at tilstanden var dårligere enn påregnet.

Siden 2003 har Bergen hatt samme byrådsleder, som skal lede byrådet og som følgelig har det overordnede ansvaret for både byrådets arbeid og for å følge opp bystyrets vedtak. Vi må dessverre konstatere at de enstemmige vedtakene fra 2006 om å ruste opp bergensskolen ikke er gjennomført. Bystyret og byens befolkning har heller ikke fått sannferdig informasjon om det økende skoleforfallet. Skolebruksplanen fra 2010 ga oss heller ikke sannheten om tilstanden i grunnskolen i Bergen.

Selv om det er en samlet opposisjon som fremmer mistillitsforslaget vil vi understreke at det først og fremst er elever, foresatte og ansatte i bergensskolen som er rammet av byrådsleders og byrådets manglende oppfølging av vedtakene fra skolebruksplanen vedtatt i desember 2006. Etter en samlet vurdering har derfor partiene Ap, Venstre, SV, Rødt, MDG, Sp og Byluftlisten besluttet å fremme mistillitsforslag mot byrådsleder Monica Mæland (H).

Harald Schjelderup (Ap),
Julie Andersland (V),
Oddny Miljeteig (SV),
Torstein Dahle (RV),
Sondre Båtstrand (MDG),
Ove Sverre Bjørdal (Sp) og
Endre Tvinnereim (BY)

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen tirsdag 30. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**