Ja til et mangfoldig uteliv

For noen vil det kanskje være et mål i seg selv å redusere antallet utesteder i Bergen. Det er det ikke for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Horn5

Foto: Mathias Fischer

BA har de siste dagene satt fokus på det bergenske uteliv og hvorvidt det er for lett å få skjenkebevilling. Aktører som NHO, Ap og SV mener det er for lett å få skjenkebevilling i Bergen, og ønsker å snu opp ned på prinsippet om ‘lett å få, lett å miste’, og heller gjøre bevillingen ‘vanskelig å få, vanskelig å miste’. For Venstre er det et godt næringsprinsipp at det skal være lett å starte en bedrift, også en pub eller nattklubb. Å gjøre som NHO, Ap og SV vil frykter vi i ytterste konsekvens kan føre til at bare en håndfull utelivsbaroner med store ressurser driver utested i Bergen.

Venstre er helt enig i at useriøse aktører bør lukes ut, og derfor skal en bevilling også være lett å miste. Kravene bør være strenge, både når det gjelder måten man skjøtter sin skjenkebevilling og i måten man behandler sine ansatte, som Fellesforbundet har uttrykt bekymring for. Men å nærmest anta på forhånd hvem som er en ‘seriøs’ aktør vil ikke bare være urettferdig. Det vil også være ødeleggende for mangfoldet i utelivet.

Trygghet og mangfold
For noen vil det kanskje være et mål i seg selv å redusere antallet utesteder. Det er det ikke for Venstre. For oss er det et mål at utelivet i Bergen er trygt og mangfoldig. Derfor er vi veldig fornøyd med å sammen med byrådspartiene fått til at det skal bli lettere å etablere en pub eller restaurant med skjenkebevilling i bydelene. Det vil forhåpentligvis bidra til at alle ikke bare trekker mot sentrum for å nyte alkohol, og samtidig bidra til økt mangfold og valgfrihet for byens innbyggere.

Erlend Horn (V)
Komité for helse og sosial

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen onsdag 7. november.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**